معرفی کنکور دکتری پرستاری یا Nursing Ph.D

بالاترین مقطع تحصیلی در رشته پرستاری، مقطع دکتری پرستاری می  باشد. داوطلبان کنکور دکتری پرستاری پس از کسب رتبه قبولی و گذراندن دوره دکتری، می توانند به عنوان عضو هیئت علمی، در مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور و دانشگاه ها فعالیت نمایند.

 همانطور که می دانید رشته پرستاری از آن دسته از رشته هایی می باشد که  روز به روز متقاضیان آن در حال افزایش است و داوطلبان سعی و تلاش زیادی می کنند تا با کسب رتبه قبولی در کنکور دکتری پرستاری، به  بالاترین  مقطع و مدرک دست پیدا کنند.

 ناگفته نماند که شرکت  در کنکور دکتری پرستاری، به عنوان بزرگترین دغدغه و چالش متقاضیان این رشته می باشد. عواملی وجود دارد که قبولی در کنکور دکتری پرستاری را دشوار کرده است که این ها عبارتند از :۱. نبود منابع کافی یا معتبر برای کنکور ۲. عدم وجود مشاوران مجرب و متخصص در این حوزه

کنکور دکتری پرستاری

تاریخچه دکتری پرستاری در ایران

فرآیند شکل گیری مقطع دکتری پرستاری در ایران، از دهه ۶۰ شروع شد و در دهه ۷۰ یعنی از سال ۱۳۷۰ به بعد، تنظیم برنامه های درسی به‌ صورت عملی و مداوم آغاز شد. بالاخره در سال ۱۳۷۳ این تلاش‌ها به نتیجه رسید و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با برنامه ی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه موافقت کرد و در سال ۱۳۷۴  جذب دانشجو در مقطع دکتری پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی این دانشگاه آغاز شد که از طریق شرکت در کنکور دکتری پرستاری انجام گرفت.

در سال ۱۳۷۴ دانشگاه علوم پزشکی تبریز تنها با پذیرش ۳ دانشجو،  اولین دوره دکتری پرستاری را در ایران آغاز کرد و بعد از آن دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۵ با پذیرش ۴ دانشجو، مسئولیت آموزش این دانشجویان  در مقطع دکتری پرستاری را به عهده گرفت. از سال ۱۳۷۴تا سال ۱۳۷۸، فقط این دو دانشگاه دانشجویان این مقطع را پذیرش می کردند و در سال ۱۳۷۸ دانشگاه‌ های تهران نیز در مقطع دکتری پرستاری برای اولین بار دانشجو پذیرش کردند.

تا به الان شمار دانشگاه‌هایی که مسئولیت تربیت دانشجوی مقطع دکتری پرستاری را به عهده گرفتند و دارای مجوز نیز هستند، ۱۴ دانشگاه می باشد که شامل علوم پزشکی تبریز، دانشگاه اصفهان، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علوم بهزیستی و توانبخشی، بقیه ا…الاعظم، کرمان، اهواز، شیراز،همدان،مشهد و ارومیه می‌باشند. در سال ۱۳۸۰  اولین فارغ التحصیلان مقطع دکتری پرستاری در ایران فارغ التحصیل شدند که شمار آن‌ها ۴ نفر بود و با پیگیری های مسئولین پرستاری، اولین گروه دانشجویان این مقطع وارد بازار کار شدند.

کنکور دکتری پرستاری

منابع کنکور دکتری پرستاری

داوطلبانی که قصد  شرکت در  کنکور دکتری پرستاری را دارند، می توانند کتاب های تخصصی و ترجمه شده توسط اساتید متخصص و با تجربه را تهیه و به خوبی  مطالعه نمایند. برای افزایش درصد قبولی خود در کنکور دکتری پرستاری، لازم است تا از تجربه و دانش اساتید فارغ التحصیل رشته پرستاری استفاده نمایید. لازم به  ذکر است که شرکت در کنکور دکتری پرستاری مستلزم داشتن مدرک کارشناسی ارشد برخی رشته ها می باشد که این رشته ها شامل گرایش های مربوط به پرستاری، رشته های آموزشی یا مدیریت خدمات پرستاری، کارشناسی ارشد هوشبری با لیسانس پرستاری و … می باشند.

جهت پذیرش و قبولی در کنکور دکتری پرستاری لازم است تا به منابع زیر مراجعه کنید :

کتاب جامع روش تحقیق در علوم پزشکی

کتاب مبانی پرستاری کوزیر در جلدهای ۱ و ۲ و ۳

درسنامه تستی و تشریحی آمار زیستی

جعبه سیاه آمار و روش تحقیق در علوم پزشکی

استعداد تحصیلی

لازم به ذکر است که  مهمترین نکته برای قبولی در  کنکور دکتری پرستاری، مطالعه دقیق و صحیح منابع و نکات مربوط به  آن می باشد. پس توجه داشته باشید که مراجعه به مجموعه کتاب ها و جزوات و منابع معتبر و مطالعه صحیح آن ها برای افرادی که تمایل به پذیرش در این آزمون را دارند، حیاتی است.

داوطلبانی که مایل هستند تا در کنکور دکتری پرستاری شرکت کنند، باید در اولین قدم تصمیم به این کار بگیرند و از همه ی جزئیات آن آگاه شوند. تضمین موفقیت یک فرد در این رشته و این مقطع تحصیلی، بستگی به اراده و پشتکار قوی وی در انجام این کار دارد.

کنکور دکتری پرستاری

چرا در مقطع دکتری پرستاری ادامه دهیم؟

ممکن است شما از آن دسته از  افرادی باشید که ادامه تحصیل در مقطع دکتری پرستاری را کاری عبث بدانید، اما لازم است که  به ده سال آینده فکر بکنید زیرا به دلیل پر متقاضی بودن رشته پرستاری اکثر دیپلمه های رشته تجربی در کنکور سراسری شرکت می کنند که قصد کسب رتبه قبولی در این رشته را دارند. با این تفاسیر شما برای رقابت با سایرین در بازار کار، نیاز به پیشرفت و ارتقا مدرک تحصیلی خود دارید.

 پس اگر شما به دنبال پیشرفت هستید، باید در مقطع دکتری پرستاری به ادامه تحصیل بپردازید، زیرا در سال های آینده شرایط کاری در این زمینه تخصصی تر می شود و بیمارستان ها و مدیریت بخش ها به  نیروی توانا و کارآمد نیاز پیدا می کنند و در این زمینه متخصصان میتوانند آینده شغلی خیلی خوبی داشته باشند.

هدف رشته دکتری پرستاری

این رشته دارای دو هدف می باشد  : ۱.جنبه عمومی-تکلیفی و ۲.جنبه شخصی . این دو هدف به طور کلی اهدافی را دنبال میکنند که بسیار متفاوت است.

از جنبه عمومی-تکلیفی اهدافی نیاز است تا کادر آموزشی رشته پرستاری برای مقاطع پایین‌تر تکمیل شود و همچنین نیروی انسانی با تجربه و توانمند برای دانشگاه‌ها تامین شود. جنبه شخصی نیز  اهدافی مانند علمی شخصی و میل به علم آموزی دارد.

بازار کار رشته دکتری پرستاری

پس از گرفتن مدرک دکتری پرستاری، زمینه‌های زیادی برای کار وجود دارد که اما به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود.

۱.بخش آموزش: با داشتن مدرک دکتری پرستاری در این بخش می‌توان به عنوان استاد در دانشگاه تدریس کرد و همچنین  به پژوهش و تحقیق رشته پرستاری پرداخت.

۲. بخش مدیریتی: مدیریت امور پرستاری، مدیریت بخش و مدیریت خدمات پرستاری از جمله کار هایی است که در این بخش می توان انجام داد و در صورت اخذ این مدرک شما می توانید با استفاده از آن در این کار ها فعالیت  داشته باشید.

۳.بخش بیمارستانی : در این بخش نیز شما می‌توانید همانند سایر پرستاران در حوزه سلامت، فعالیت پرستاری خود را در قسمت ‌های مختلف انجام دهید.

همانطور که می دانید  شرایط فعلی کشور در حوزه درمانی رو به افول است و از سمت دیگر با مشکل کمبود  پرستار مواجه هستیم. در نتیجه رشته پرستاری به عنوان یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته در  کشور ما می باشد.

کنکور دکتری پرستاری

دکتری پرستاری در خارج از کشور

بین ۳ تا ۶ سال به طول می انجامد و جزو بالاترین مقطع تحصیلی رشته پرستاری محسوب می شود. البته مدت زمان اتمام آن به دانشگاه و کشور مورد نظر نیز بستگی دارد. لازم به ذکر است که در بازار کار رشته دکتری پرستاری، هدف و تمرکز دانش آموختگان این مقطع این است که به هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر بپیوندند و در آن به تدریس و آموزش بپردازند. اهداف تحصیل در مقطع دکتری پرستاری  شامل پیشرفت علم و مهارت پرستاران، افزایش تعامل علمی در سطح بین المللی، انتقال فناوری و فعالیت در مراکز تحقیقاتی می باشد.

درآمد دکتری پرستاری

در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد بیمارستان‌ها، نیاز بیشتری به پرستاران در بیمارستان و کادر درمان وجود دارد. توجه ویژه ای به این نکته کنید که پرستاران در زمان کارآموزی خود در حین تحصیل یک مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت می کنند و پس از اتمام کارآموزی کار خود را به طور رسمی شروع می کنند و حقوق مشخصی نسبت به سمتی که در بیمارستان دارند، دریافت می‌کنند.

درآمد دکتری پرستاری در ایران

این درآمد متغیر است و  بسته به خصوصی یا عمومی بودن بیمارستان یا شیفت کاری پرستاران و .. میزان درآمد آن ها نیز تغییر می کند. در نتیجه هر پرستار بسته به نوع کار خود، یک دستمزد معین و مشخصی دریافت  میکند.

درآمد دکتری پرستاری در آمریکا

با توجه به این که کشور آمریکا امروزه به عنوان پیشرفته ترین کشور در حوزه ی تحصیل و کار به شمار می  رود، افرادی که متقاضی  تحصیل و کار هستند را به خودش جذب می کند. رشته پرستاری در آمریکا جزوه رشته هایی است که در  این کشور متقاضیان  بسیاری دارد. از طرفی دیگر آمریکا در حوزه کار جزو  بهترین کشور هاست.  در نتیجه میزان درآمد دکتری پرستاری در آمریکا بسیار عالی و مناسب می باشد.

کنکور دکتری پرستاری

فلسفه رشته دکتری پرستاری:

انسان ها در زندگی دارای شخصیت چند بعدی و منحصر به فرد، با ویژگی های جسمی، روانی و اخلاقی متفاوتی  هستند و یک پرستار از یک سمتی با کل این افراد سروکار دارد و باید بسته به نوع شخصیت بیمار با وی برخورد کند. از سمت دیگر با توجه به نظام ارزش های اسلامی حاکم بر جامعه، باید حقوق انسان ها را رعایت کنند و عدالت اجتماعی را برقرار کنند. در دوره های دکتری، پرستاران باید از طریق تقویت مطالعات نظری با رویکردی جامع و پژوهش های بنیادی و … ایـن رویکرد فلسفی را  محقق کنند و در اعتلا و ارتقای سلامت جامعه ایفای نقش کنند.

شرایط ورود به دوره دکتری پرستاری

شرایط ورود به دوره دکتری پرستاری شامل ۲ شرط می باشد :

۱. شرایط عمومی ورود به آموزش عالی داشته باشید.

۲. از یکی از دانشگاه‌های داخل و خارج کشور که مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، یک دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا دکتری حرفه‌ای یا بالاتر، متناسب با رشته تحصیلی مورد تقاضای خود داشته باشید.

  • شورای عالی برنامه‌ریزی مسئولیت تشخیص این مورد که دارنده کدام دانشنامه در کدام رشته می‌تواند تحصیل کند را به عهده می گیرد و شرایط تطبیق را تعیین می کند.

همچنین شرایط قبولی در امتحانات اختصاصی ورود به دوره دکتری پرستاری به شرح  زیر است:

  1. داوطلب باید حداقل از ۲ نفر از استادان قبلی خود، یک معرفی نامه مبنی بر صلاحیت تحصیل در دوره دکتری پرستاری را داشته  باشد.
  2. در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی نمره قبولی را کسب کند :

MCHE حداقل نمره = ۵۰

TOFEL حداقل نمره = ۴۸

IELTS حداقل نمره = ۵

MELAB حداقل نمره = ۷۰

کنکور دکتری پرستاری

طول دوره دکتری پرستاری و ساختار آن

طبق آئین نامه مصوب شورایعالی برنامه‌ریزی،  مدت زمان دوره دکتری پرستاری برنامه ریزی شده است و به صورت واحدی این دروس ارائه می‌شوند. این دوره شامل دو مرحله می باشد که عبارت اند از:

۱.مرحله آموزشی: این مرحله ۲۵ واحد از کل واحد های دوره دکتری پرستاری  تشکیل می دهد.

۲.مرحله پژوهشی: تعداد کل واحد ها در این مرحله ۲۰ واحد و به صورت پایان‌نامه می‌باشد که بر اساس نیاز جامعه و علاقه دانشجو تهیه و تدوین خواهد شد.

بنابراین در دوره دکتری پرستاری تعداد کل واحدهای مرحله آموزشی و مرحله پژوهشی با همدیگر ۴۵ واحد می‌باشد.

دروس امتحانی و ضرایب کنکور دکتری پرستاری

دروس امتحانی کنکور دکتری پرستاری شامل ۳ درس می‌باشد که طبق جدول زیر می باشد

شمارهنام درستعداد  سوالاتضریب
درس  اولآمار و روش تحقیق۳۰ سوال۳
درس  دومدرس مبانی مراقبت‌های پرستاری۷۰ سوال۵
درس سومدرس استعداد تحصیلی۳۰ سوال۱

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در کنکور دکتری  پرستاری

ثبت ‌نام کنکور دکتری پرستاری فقط به صورت اینترنتی  انجام میشود و شما میتوانید با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور  به نشانی sanjeshp.ir ، فرم ثبت نام را پر و مدارک خود را ارسال کنید. همچنین می توانید کد رهگیری خود را در زمان مشخص شده دریافت نمایید.

بعد از پر کردن فرم ثبت نام و ارسال مدارک دکمه ثبت را بزنید. بلافاصله پس از  آن یک کد رهگیری برای شما صادر می‌شود و در صورتی که مدارک شما تکمیل بود و صلاحیت و شرایط شرکت در آزمون را داشت، کارت ورود به جلسه برای وی صادر می‌شود.

همچنین مدارک لازم برای ثبت نام اینترنتی دکتری وزارت بهداشت به شرح زیر می باشد:

مراجعه به سایت sanjeshp.ir و اخذ کد رهگیری

اسکن اصل گواهی معدل دوره تحصیلی

اسکن اصل حکم کارگزینی برای اعضای هیات علمی

اسکن عکس  3*4، اسکن اصل کارت ملی و اصل شناسنامه

اسکن دانشنامه‌ دوره کارشناسی ارشد و دکتری عمومی یا مدرک معتبر که نشان دهد که داوطلب فارغ التحصیل شده است.

اسکن معرفی نامه استعدادهای درخشان

اسکن مدرکی که وضعیت نظام وظیفه داوطلب را نشان دهد.

کنکور دکتری پرستاری