ورزش در دوران بارداری عنوان مقاله می باشد که به شما کمک می کند با اهمیت ورزش در دوران بارداری و تمرینات مناسب این دوران آشنا شوید.

این مقاله در ادامه مقاله ی جایگاه پرستاری در تیم مراقبت سلامت و آموزش پرستاری رهبران مراقبت های بهداشتی ارائه می گردد.

هرچه در دوران بارداری فعال تر باشید، راحت تر می توانید با تغییر شکل و افزایش وزن خود کنار بیایید. همچنین داشتن فعالیت بدنی به شما کمک می کند تا زایمان به مراتب راحت تری داشته باشید و بعد از تولد نوزاد در مدت زمان کوتاهی به حالت اولیه برگردید. به همین دلیل تا زمانی که احساس راحتی می کنید، فعالیت بدنی یا ورزش روزانه خود (ورزش، دویدن، یوگا، رقصیدن، یا حتی پیاده روی به مغازه ها و بازگشت) را ادامه دهید.

مزایای ورزش در دوران حاملگی

ورزش در طول دوران بارداری باعث تقویت عضلات شما می شوند تا بتوانند وزن اضافی بارداری را تحمل کنند. ورزش همچنین باعث قوی تر شدن مفاصل، بهبود گردش خون، کاهش کمردرد می شوند. نتایج مطالعات نشان می دهد که ورزش برای کودک شما خطرناک نیست و همچنین زنان فعال کمتر در بارداری و زایمان بعدی دچار مشکل می شوند و به طور کلی ورزش به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید.    

ورزش در دوران بارداری
ورزش در دوران بارداری

تمرینات مناسب دوران حاملگی 

تمرین های تقویت کننده معده

با بزرگتر شدن کودک، ممکن است دریابید که گودی کمر شما افزایش می یابد و این می تواند منجر به کمردرد شما شود. این تمرینات باعث تقویت عضلات معده (شکم) می شود و ممکن است کمردرد را کاهش دهد، که می تواند مشکلی در بارداری باشد.

تمرینات کف لگن 

تمرینات کف لگن به تقویت عضلات کف لگن که در بارداری و زایمان تحت فشار شدید قرار دارند، کمک می کند. کف لگن از لایه هایی از ماهیچه ها تشکیل شده است که مانند یک همبند پشتیبان از استخوان pubic (در جلو) تا انتهای ستون فقرات (در پشت) امتداد می یابد. 

اگر عضلات کف لگن شما ضعیف است، ممکن است متوجه شوید که هنگام سرفه، عطسه یا کرنش ادرار نشت می کنید. این کاملاً متداول است و هیچ دلیلی برای احساس خجالت وجود ندارد. این بیماری به عنوان بی اختیاری استرس شناخته می شود و می تواند بعد از بارداری نیز ادامه یابد.  

با انجام تمرینات کف لگن می توانید این عضلات را تقویت کنید. این به کاهش یا جلوگیری از بی اختیاری استرس پس از بارداری کمک می کند. همه خانمهای باردار، جوان و یا مسن باید تمرینات مربوط به لگن را انجام دهند.

Exercise in pregnancy