شناخت برخی خطرات محیطی پرستاری عنوان مقاله ی ما می باشد. شما در این مقاله با برخی مواد خطرناک که برای سلامتی پرستاران مضر هستند آشنا می شوید. این مقاله در ادامه ی مقالات، خطرات محیطی پرستاری، خطرات محیطی در پرستاری ، خطر انواع هپاتیت و پرستاری ، بیماری های عفونی پرستاری آمده است.

معرفی مواد خطرناک

فرمالدئید

پرستاران در هنگام کار در واحدهای دیالیز کلیه، در هنگام انتقال بافت به فرمالین برای آماده سازی برای قسمت آسیب شناسی، در معرض مواجهه با فرمالدئید قرار دارند. همچنین در صورت استفاده از آن برای ضد عفونی اتاقهای عمل، از همان ماده استفاده می کنند.

عوارض فرمالدئید بر روی پرستاران

  • فرمالدئید با درماتیت تحریک کننده و آلرژیک، سوزش چشم و آسم همراه است.
  • این ماده یک سرطان زای احتمالی انسان محسوب می شود.

OSHA دارای استانداردی است که میزان مواجهه کارگران با فرمالدئید را محدود می کند.

گلوتارالدیه

گلوتارالدیه یک میکروب کش است که در ضدعفونی سرد ابزارها استفاده می شود. پرستارانی که ضدعفونی سرد را در دستگاه های دیالیز، آندوسکوپی و بخش مراقبت های ویژه انجام می دهند، در معرض تماس با آن قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض آن با عمل خیساندن وسایل در ظروف باز و بدون بهره گیری از تهویه خروجی موضعی و همچنین هنگام تمیز کردن دستی ابزارها ارتباط دارد. این ماده تحریک کننده پوست و غشای مخاطی است. همچنین ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی، علائمی مانند آسم، سردرد و علائم آنفلوانزا شود. قرار گرفتن در مقادیر زیاد، با سمیت کبد همراه است. حد مجاز (حداکثر سطح مجاز در هر زمان) ۰.۲ ppm توسط OSHA برای قرار گرفتن در معرض گلوتارآلدئید تعیین شده است.

شناخت برخی خطرات محیطی پرستاری
شناخت برخی خطرات محیطی پرستاری

جیوه

جیوه عنصری است که در ابزارهای مختلفی که در تنظیمات مراقبت های بهداشتی کاربرد دارد، استفاده می شود. بیشترین فرصت برای قرار گرفتن در معرض این ماده به محض شکستگی قسمت شیشه ای از دماسنج و اسپیگمومنومتر و ریختن جیوه بر روی زمین یا صفحه ایستاده می باشد. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد می تواند باعث مسمومیت حاد و مرگ شود. قرار گرفتن طولانی مدت باعث آسیب سیستم عصبی ریوی و مرکزی می شود. پرستاران ممکن است جیوه را که به لباس و کفش هایشان چسبیده  به خانه منتقل کنند و اعضای خانواده را در معرض خطر قرار دهند. پیشگیری از سمیت می تواند با آموزش پرستاران، کنترل های محیطی و استفاده ی صحیح و جلوگیری از نشت صورت گیرد.

Nursing Health, & Environment: Strengthening the Relationship to Improve the Public’s Health.