وضعیت سلامت

آسیب پذیری به سن افراد نیز بستگی دارد. زیرا افراد در هر سنین کودکی و پیری اغلب از نظر فیزیولوژیکی توانایی کمتری در سازگاری با عوامل استرس زا دارند. به عنوان مثال، نوزادان دارای مادران مصرف کننده مواد مخدر در معرض این خطرات قرار دارند که معتاد به دنیا بیایند. و مشکلات فیزیولوژیکی شدید و تأخیر در رشد داشته باشند. از آنجا که مشکلات روحی و جسمی در بزرگسالی اغلب با عوامل استرس زا در دوران کودکی مانند فقر و محرومیت عاطفی همراه است، کاهش یا از بین بردن ناسازگاری های اولیه اهمیت بالایی در سلامتی دارد.

همچنین تغییرات در فیزیولوژی طبیعی می تواند افراد را نسبت به آسیب پذیری مستعد کند. این تغییرات ممکن است در نتیجه ی فرآیندهای بیماری (مانند افرادی که دارای بیماری مزمن منفرد یا چندگانه مانند HIV و سیستم ایمنی هستند) رخ دهد.

تجارب زندگی یک فرد، به ویژه در اوایل زندگی، بر آسیب پذیری یا انعطاف پذیری او تأثیرگذار است.

وضعیت سلامت در آسیب پذیری افراد

به عنوان مثال، ممکن است کودکانی که از بلایای طبیعی جان سالم به در می برند در صورت عدم دریافت مشاوره ی کافی، در مراحل بعدی زندگی با مشکلاتی روبرو شوند. نمونه هایی از عوامل محافظ اجتماعی عبارتند از حمایت اجتماعی، عزت نفس و خودکارآمدی (فکر کردن اینکه می توانید شرایط را کنترل کنید و کنار بیایید). به نظر می رسد که سطح بالاتری از اعتماد به نفس یا عوامل درونی دیگر از کودکان (به ویژه نوجوانان) در برابر اثرات منفی فجایع محافظت می کند. افرادی که دارای یک منبع کنترل دذرونی هستند معتقدند که رفتار خود را کنترل می کنند و به افراد، رویدادها یا نیروهای خارجی برای کنترل رفتار وابسته نیستند. این درک فرد از سطح کنترل شخصی خود است که بر تصمیمات او تأثیر می گذارد.

افرادی که سطح کنترل داخلی بالایی دارند احتمالاً در غربالگری های بهداشتی شرکت کرده و مسئولیت سلامتی خود را بر عهده می گیرند. یعنی آنها معتقدند که می توانند تا حدودی نتایج سلامتی خود را کنترل کنند. به عنوان مثال، زنی با منبع کنترل داخلی بالا به طور منظم در کلاس های یوگا و ورزش شرکت می کند تا انعطاف پذیری خود را افزایش دهد. و برای حفظ تون عضلانی و قدرت خود تلاش کند. گروه های آسیب پذیر جامعه اغلب از یک منبع کنترل خارجی استفاده می کنند. ممکن است آنها معتقد باشند که وقایع خارج از کنترل آنها و ناشی از بدشانسی یا سرنوشت است. افرادی که دارای منبع کنترل خارجی هستند مشکلات بیشتری دارند.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون این موضوع، به مقالات مراجعه نمایید.

اقدام یا مراقبت از مشکلات سلامتی:

ممکن است افراد ارزش ارتقاء سلامت یا پیشگیری از بیماری را به حداقل برسانند زیرا فکر نمی کنند که بر سرنوشت سلامتی خود کنترل دارند. همچنین، ممکن است افرادی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. یا استرس مزمن را تجربه کرده اند، مقدار زیادی از اندوخته هایی را که دیگران معمولاً برای مقابله با اشکال جدید استرس دارند به کار گیرند. مطالعه ای توسط محققان در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها انجام شده‌ که به صورت گذشته نگر به رابطه ی بین عوامل استرس زا در دوران کودکی و سلامت بزرگسالان نگاه می کند. این مطالعه به عنوان مطالعه ی تجربیات دوران کودکی نامطلوب شناخته می شود. محققان استرس ناشی از کودک آزاری، بی توجهی و قرار گرفتن مکرر در معرض خشونت شریک زندگی صمیمی را بررسی کردند. آنها سه نوع استرس را مورد بحث قرار دادند:

  1. استرس مثبت که ناشی از عوارض جانبی کوتاه مدت است و کودکان می توانند با کمک بزرگسالان حامی، آن را کنترل کنند.
  2. استرس‌ قابل تحمل که شدیدتر بوده اما هنوز کوتاه مدت است، مانند استرس ناشی از یک فاجعه طبیعی یا یک حادثه ترسناک
  3. استرس مضر که ناشی از تجارب ناگوار شدید است. کودکان به تنهایی نمی توانند استرس مضر را کنترل کنند. پاسخ به استرسی که برای مدت زمان طولانی برقرار است می تواند منجر به تغییرات رشد دائمی در مغز شود. پشتیبانی بزرگسالان می تواند پاسخ به استرس کودک را به حالت طبیعی برگرداند. بد رفتاری با کودک می تواند منبع استرس مضر باشد.

برای مشاهده متن کامل به نرم افزار آموزش جامع پرستاری مرهم مراجعه نمایید.

وضعیت سلامت