مقدمه ای بر خشونت و سوء استفاده از افراد

هر ساله تعداد زیادی از افراد بر اثر جراحات ناشی از خشونت جان خود را از دست می دهند. در حالی که میزان قتل در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است، قتل همچنان دومین علت اصلی مرگ افراد ۱۵ تا ۲۴ سال و سومین علت اصلی مرگ و میر برای افراد ۱ تا ۴ و ۲۵ تا ۳۴ سال است.

همانطور که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است، هنگامی که خشونت بین فردی منجر به مرگ و میر زیادی می شود، سلامتی تبدیل به یک موضوع مهم و نگرانی مهم بهداشت عمومی تبدیل گشته که توجه محققان، سیاست گذاران، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مردم را ضروری می سازد.

خشونت یک مسئله ی مهم پرستاری بهداشت عمومی است و یک مسأله ی نگران کننده است. متخصصان پزشکی، پرستاری، روانشناسی و خدمات اجتماعی در ایجاد پاسخ یکپارچه به خشونت که بخشی از زندگی حرفه ای روزانه آنها است، دیر اقدام کرده اند.

در نتیجه، سالانه ۳.۵ میلیون قربانی خشونت ممکن است وجود داشته باشند که احتمالاً مراقبت­های کافی را دریافت نمی­کنند. پرستاران در موقعیتی منحصر به فرد برای توسعه واکنش های جامعه به خشونت، تأثیرگذاری بر سیاست عمومی در مورد خشونت و ارائه ی منابع لازم برای افراد، خانواده ها و جوامع برای مقابله مناسب با خشونت قرار دارند. پرستاران نماینده ی یک گروه بزرگ از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هستند که دارای وظیفه مراقبت بوده و مداخله زود هنگام و ارتقاء سلامت را امری مهم و ارزشمند می دانند. این مساله می تواند پیامدهای سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی را بهینه نماید.

این مقاله به بررسی خشونت به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی پرداخته. و نحوه ی عملکرد پرستاران را برای کمک به افراد، خانواده ها، گروه ها و جوامع در مقابله و کاهش خشونت و سوء استفاده مورد بحث قرار می دهد. پرستاران در طیف گسترده ای از شرایط از جمله در خانه، با بیماران کار می کنند. از آنجا که پرستاران در تشخیص و مداخله در خشونت های اجتماعی و خانوادگی در موقعیت های کلیدی قرار دارند. درک نحوه تأثیرات انواع خشونت­ها بر سطح جامعه ضروری است.

سوء استفاده از افراد

عوامل اجتماعی که خشونت را تحت تأثیر قرار می دهند

بسیاری از عوامل در یک جامعه می توانند از خشونت حمایت کرده یا آن را به حداقل برسانند. تغییر شرایط اجتماعی، مطالبات متعدد از مردم، شرایط اقتصادی و منابع اجتماعی موجود، پیش بینی کننده ی میزان خشونت و سوء استفاده از انسان است. بحث زیر درباره شرایط اجتماعی فعلی است. و به توضیح عوامل موثر بر رفتار خشونت آمیز می­پردازد که می­تواند بیان کننده چگونگی تاثیر پرستاران بهداشت عمومی در جلوگیری از خشونت در جامعه باشد.

پیوند محتوا به عمل

پرستاران بهداشت عمومی باید با مشارکت در ارزیابی و شناسایی نیازهای جامعه، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های مبتنی بر جامعه و در تنظیم سیاست هایی که به نیازهای جامعه در رابطه با انواع خشونت های بین فردی کمک می کند، ایفای  نقش نمایند. پرستاران بر طبق دستورالعمل ها جهت ارزیابی کامل سلامت افراد، خانواده ها، جوامع و جمعیت ها و تشخیص در جمعیت مورد ارزیابی، هدایت می شوند. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم پرستاران بهداشت عمومی می توانند به طرق مختلف به جامعه کمک کنند.

کار کنید

کار و کسب درآمد یک انتظار در جریان اصلی جامعه است. همچنین کار می تواند مؤثر باشد و به احساس رفاه کمک کند. همچنین می تواند ناامید کننده باشد و به استرس منجر شود و منجر به تجاوز و خشونت گردد. بیکاری و تغییر الگوهای اشتغال نیز با خشونت در داخل و خارج از خانه همراه است.

وقتی مشاغل تکراری، خسته کننده و فاقد انگیزه باشند، ناامیدی افزایش می یابد. برخی از محیط های کاری از خلاقیت جلوگیری کرده و به پیروی از قوانین اهمیت می دهند. در بسیاری از محیط های کاری، افراد سعی می کنند بدون توجه به هزینه ی دیگران پیش قدم شوند. کارگران ممکن است با خستگی جسمی و روانی به خانه بروند. آنها ممکن است در تمام طول روز پشت سر هم کار کرده و پی در پی توسط کارفرما تذکر و هشدار شنیده باشند که عملی بسیار نامناسب است. تفکیک احساسات ایجاد شده در محل کار از احساسات در خانه دشوار است.

به عنوان مثال، پدری با احساس خستگی، عصبانیت و به طور کلی به دلیل توبیخ های رئیس خود با نارضایتی به خانه می آید. بلافاصله پس از نشستن، پسر ۴ ساله اش از جلو او عبور می کند و تظاهر می کند که با هواپیمای چوبی پرواز می کند. پس از سه بار تکرار این عمل توسط فرزند، پدر فریاد می­زند که فرزندش ساکت شده و برای بازی از خانه خارج شود. در این هنگام بچه از سر نادانی هواپیما را به سر پدر می زند. و پدر نیز ممکن است به دلیل عصبانیت و سرخوردگی فرزند خود را تنبیه کند.

بیکاری ممکن است باعث بروز رفتارهای های تهاجمی شود. ناتوانی در تأمین یا حفظ شغل ممکن است منجر به احساس عدم کفایت، احساس گناه، کسالت، نارضایتی و سرخوردگی شود.

زنانی که خشونت همسر خود (IPVIntimate partner violence, ) را تجربه می کنند ممکن است شغل خود را به دلیل آزار و اذیت و تعقیب مداوم از سوی شوهر و در نتیجه غیبت­های پی در پی در محل کار، از دست بدهد. زنانی که در محل کار خود مورد بازخواست قرار می گیرند، اغلب شغل خود را به دلیل وقفه در کار، استرس مداوم و کاهش عملکرد شغلی در خطر می بینند. تعداد محدودی از کارفرمایان مفهوم IPV را درک می­کنند.

یک نظریه مهم که رابطه بین فقر و IPV را توضیح می دهد این است که استرس و ترس از دست دادن شغل زمینه ساز این اتفاق میشود. زندگی در فقر ذاتاً استرس زا بوده و بنابراین تصور می شود که IPV ممکن است ناشی از استرس باشد و البته مردان فقیر منابع کمتری برای کاهش استرس دارند.

می توانید جهت مطالعه بیشتر درباره موضاعات مرتبط با این مقاله، مطالب زیر را مطالعه نمایید.

خشونت و سوء استفاده از افراد

تحصیلات

در سال های اخیر، مدارس مسئولیت های زیادی را بر عهده گرفته‌اند که به طور سنتی بر عهده خانواده بود. مدارس رشد جنسی را آموزش می دهند. به کودکان نظم می دهند. و اغلب کودکان به عنوان یک پناهگاه امن در آنجا تغذیه می شوند و حمایت لازم را دریافت می کنند. کلاسهای بزرگ اغلب به این معناست که معلمان زمان و انرژی بیشتری را برای نظارت و نظم‌دادن به کودکان صرف می کنند. تا آنها را برای یادگیری به چالش‌ کشیده‌ و تحریک کنند. با بروز مشکلات اجتماعی، اغلب انتظار می رود که سیستم مدرسه این مسائل را به کودکان آموزش دهد.

شکل دیگری از تجاوز که ظهور کرده، برچسب سایبری نامیده می شود. که در آن تجاوز از طریق دستگاه های تکنولوژیکی مدرن و به ویژه تلفن های همراه یا اینترنت صورت می گیرد. یکی از مسائل منحصر به فرد در مورد مزاحمت سایبری که آن را از انواع سنتی زورگویی متمایز می کند، این است که این کار از راه دور نیز انجام می­شود. آزار سایبری بر خلاف اشکال سنتی رفتار خشونت آمیز در مدارس، که در صورت بازگشت قربانی به خانه خشونت متوقف می شود. با بازگشت به خانه اتمام نمی یابد و همچنان پیام های متنی یا ایمیل همراه با خشونت را دریافت می کند. همچنین، مزاحمت سایبری این پتانسیل را دارد که مخاطبان زیادی را در گروه همسالان جذب نماید. مزاحمت سایبری اغلب منجر به افسردگی، انزوا، عزت نفس پایین و غیبت می شود.

حجم قابل توجهی از اجتماعی شدن در دوران نوجوانی در محیط مدرسه اتفاق می افتد و بنابراین مشاوران مدرسه، پرستاران و سایر متخصصان نقش اصلی را در شناسایی و مداخله در خشونت های مدرسه ایفا می کنند.

برای مشاهده متن کامل به نرم افزار آموزش جامع پرستاری مرهم مراجعه نمایید.

خشونت