اولویت های بهداشتی در ایران

اولویت های بهداشتی در ایران بر اساس الگوی سازمان بهداشت جهانی تعیین شده اند. که شامل موارد زیر هستند:

 بهداشت مادر و کودک

 مادران و کودکان جزو قشر آسیب پذیر جامعه بوده. و بیش از سایرین مستعد بروز بیماری های مختلف هستند. از این رو نیازمند مراقبت های ویژه هستند. بروز مشکلات برای این افراد در جامعه باعث تهدید سلامت کل جامعه می گردد. و هزینه های فراوانی را بر روی دوش جامعه می گذارد.

 عوامل خطر برای مادران و نوزادان مانند بارداری در زمان نامناسب یعنی زیر سن ۱۸ و بالای ۳۵ سال، نارس بودن نوزاد و زایمان غیر بهداشتی هستند. به همین جهت باید برای افزایش سلامتی آنان برنامه‌ریزی مناسب توسط کارشناسان صورت پذیرد.

 بهداشت مادر وکودک رشته های شاخه ای از بهداشت‌ عمومی است. که مراقبت های کامل زنان وکودکان را شامل می‌شود. و با هدف تأمین و حفظ سلامت جسمی و روحی و اجتماعی مادر و کودک صورت می گیرد. که باید در دوران نوجوانی و جوانی به دختران و پسران آموزش داده شود.

می توانید جهت مطالعه بیشتر درباره موضاعات مرتبط با این مقاله، مطالب زیر را مطالعه نمایید.

اولویت های بهداشتی در ایران

فعالیت های بهداشت مادر و کودک عبارتند از:

مراقبت‌های قبل از ازدواج:

شامل مشاوره معاینات جهت غربالگری کشف ناهنجاری، آموزش اهداف تشکیل خانواده و آمادگی برای پذیرش نقش های پدری و مادری

مراقبت‌های دوران بارداری:

شامل آزمایش های تخصصی و معاینات مداوم با تشکیل پرونده برای مادر باردار از ابتدای حاملگی تا انتهای آن. مراقبت های دوران بارداری به دو دلیل پیشگیری از بروز خطر برای مادر به عنوان جزئی از جامعه و مراقبت از جنین به عنوان فردی که قرار است عضوی از جامعه شود. و سرمایه کشور محسوب می گردد. 

عوامل خطر بارداری عبارتند از از سن حاملگی و وضعیت اجتماعی، اقتصادی، وضعیت تغذیه و وزن، سابقه ی بیماری مانند بیماری قلبی و عروقی که باعث ریسک بارداری می شود.

مراقبت های حین زایمان:

به علت آنکه در بسیاری از کشورها از جمله ایران بسیاری از زایمان‌ها در مکان های نامناسب انجام می شود. سیاست گذاران عرصه بهداشت باید بتوانند با فراهم آوردن مکان های مناسب از زایمان غیربهداشتی جلوگیری کرده. تا سلامت مادر و نوزاد در حین زایمان حفظ شوند.

اولویت های بهداشتی در ایران

مراقبت های پس از زایمان:

مراقبت های پس از زایمان از ساعت اولیه زایمان آغاز می شود و جهت حفظ سلامتی مادر و نوزاد از لحاظ تغذیه، کنترل خونریزی و حفظ سلامت مادر و نوزاد است. همچنین اولین دیدار مادر و کودک از لحاظ روانی زمینه‌سازی ارتباط آن ها بوده. و استفاده از روش هم اتاقی باعث می شود تا نوزاد بلافاصله از شیر مادر استفاده کرده. و از آغوز که حاوی مقداری زیادی آنتی کور است بهره گیرد که سبب بازگشت سریعتر رحم به وضعیت اولیه و کاهش درد می شود.

مراقبت از نوزادان:

نوزاد طبیعی به نوزادی گفته می شودکه پس از هفته ی ۴۲-۳۸ حاملگی متولد شده. و وزنی معادل ۴-۲ کیلوگرم داشته باشد.

و تنفس خود را ۳۰-۵ ثانیه پس از تولد آغاز کند. نوزاد نارس به نوزاد متولد شده قبل از هفته ۳۸ گفته می شود. نوزادکم وزن نوزادی است که وزنی کمتر از ۲.۵ کیلوگرم دارد. نوزاد دیررس نوزادی که بعد از هفته ۴۲ حاملگی متولد می شود

اولویت های بهداشتی در ایران
مراقبت از کودکان:

شامل تغذیه ی مناسب با شیر مادر تا پایان شش ماهگی و سپس شروع تغذیه تکمیلی. کودک باید در سال اول زندگی از لحاظ قد و وزن، دور سر و سینه به صورت ماهانه کنترل شود. و نمودار رشد او با نمودار رشد استاندارد مقایسه گردد. شیر مادر در تمام وضعیت ها مانند بیماری و اسهال باید غذای اصلی کودک را تشکیل دهند و تا حد امکان از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده نشود. اما در صورت استفاده، طرز صحیح تهیه ی شیرخشک آموزش داده شود. همچنین واکسیناسیون نوزاد در طبق جدول واکسیناسیون انجام شود. لازم به ذکر است که پایش رشد در سال دوم زندگی هر دو ماه یک بار و در سال سوم هر سه ماه یکبار و از سال چهارم تا ششم هر شش ماه یک بار انجام شود.

برای مشاهده متن کامل به نرم افزار آموزش جامع پرستاری مرهم مراجعه نمایید.