وظایف پرستار در مدرسه

بهتر است مدارس مختلف با همکاری مراکز بهداشتی دارای پرستاری اختصاصی باشند. زیرا پرستار مدرسه نقش مهمی در ارائه خدمات بهداشتی و ارتقاء سلامت در محیط مدرسه ایفا می کند. یک تصور غلط رایج این است که پرستاران مدرسه فقط پانسمان را روی بریدگی ها می اندازند و درد معده کودکان را آرام می کنند. اما این نقش اصلی آنها نیست. پرستاری مدرسه به عنوان «یک عمل تخصصی پرستاری حرفه ای که باعث بهبود رفاه، موفقیت تحصیلی و پیشرفت مادام العمر و سلامت دانش آموزان می شود» تعریف می گردد. پرستاران مدرسه مراقبت های جامع پرستاری را به کودکان و کارکنان مدرسه ارائه می دهند. در عین حال، آنها برنامه ی آموزش بهداشت مدرسه را هماهنگ می کنند. و مشورت با مقامات مدرسه برای شناسایی و مراقبت از سایر افراد در مدرسه و ارائه ی رهبری در ارتقاء سلامت و ایمنی را عهده­دار هستند.

پرستار مدرسه نه تنها در خود مدرسه از کودکان مراقبت می کند بلکه در سایر مکانهایی که کودکان در آن یافت می شوند. (به عنوان مثال در کانون های اصلاح و تربیت، در پیش دبستانی ها و مهدکودک ها، در طول سفرهای میدانی، در رویدادهای ورزشی و در خانه کودکان) نیز ایفای نقش می­نماید. بنابراین، پرستار مدرسه باید در ارائه ی مراقبت های پرستاری، آموزش و کمک به کسانی که به آن نیاز دارند، انعطاف پذیر باشد.

در این متن به بررسی عملکرد پرستاران در مدارس می پردازد. علاوه بر این، استانداردهای عملکردی برای پرستاران مدرسه مورد بحث قرار می گیرد. زیرا پرستار نقش های مختلفی را بر عهده دارد.

وظایف و عملکردهای پرستار مدرسه

نقشها و عملکردهای پرستاران مدارس

پرستاران مدرسه به عنوان مراقبان مستقیم از کودکان مراقبت می کنند. آنها باید مراقبت های بهداشتی بسیاری از دانش آموزان در مدارس را با مراقبت های بهداشتی که کودکان از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مراکز مختلف دریافت می کنند. هماهنگ نمایند.

نقش پرستاران مدرسه

مراقب مستقیم

انتظار می رود که پرستار مدرسه به کودک بیمار یا مجروح یا کارکنان مدرسه مراقبت های فوری پرستاری ارائه دهد. مراقبت مستقیم نقش سنتی پرستار مدرسه است. اگرچه اکثر پرستاران مدرسه در مدارس دولتی یا خصوصی هستند. و فقط در ساعات مدرسه از کودکان مراقبت می کنند، اما پرستار در یک مدرسه شبانه روزی به طور ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مراقبت های پرستاری را به کودکان ارائه می دهد. در مدارس شبانه روزی، کودکان در مدرسه زندگی می کنند و فقط برای تعطیلات به خانه می روند.

پرستار نیز در مدرسه زندگی می کند و ممکن است همیشه با کودکان در تماس باشد. حضور پرستار مدارس شبانه روزی، برای کودکان بسیار مهم است زیرا این پرستار نگهبان مراقبت های بهداشتی کامل آنها است. پرستار تمام تصمیمات مربوط به مراقبت های بهداشتی را برای کودک می گیرد. و از سیستم ارجاع برای تماس با سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، مانند پزشکان و مشاوران روانشناسی، در صورت نیاز استفاده می کند.

مربی بهداشت

پرستار مدرسه در نقش مربی بهداشت ممکن است هم به صورت فردی و هم در کلاس درس به کودکان آموزش دهد. پرستار از روش های مختلفی برای آموزش در مورد سلامت مانند آموزش تغذیه مناسب یا اطلاعات ایمنی استفاده می کند. بسیاری از پرستاران مدرسه به دختران و پسران ابتدایی در مورد تغییرات آینده در بدن آنها با فرا رسیدن بلوغ آموزش می دهند. سایر پرستاران مدرسه ممکن است کلاس های آموزش بهداشت را در برنامه های خود گنجانده و آموزش دهند.

وظایف و عملکردهای پرستار مدرسه

مدیر پرونده

انتظار می رود که پرستار مدرسه به عنوان یک مدیر پرونده، به هماهنگی مراقبت های بهداشتی برای کودکانی که مشکلات بهداشتی پیچیده ای دارند کمک کند. این کار ممکن است برای یک کودک معلول یا دارای بیماری مزمن باشد. که در طول روز در مدرسه توسط فیزیوتراپ، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر یا ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی دیگر ویزیت شود. پرستار برنامه ای برای ملاقات های کودک تنظیم می کند تا این قرارها بر روند تحصیلی کودک تأثیر منفی نگذارد.

مشاور

پرستار مدرسه بهترین فردی است که می تواند اطلاعات بهداشتی را به مدیران مدرسه، معلمان و گروه های والدین – معلم ارائه دهد. پرستار مدرسه به عنوان یک مشاور می تواند اطلاعات حرفه ای در مورد تغییرات پیشنهادی در محیط مدرسه و تأثیر آنها بر سلامت کودکان را ارائه دهد. همچنین پرستار می تواند تغییر در سیاست های مدرسه را توصیه کند یا با سازمان های اجتماعی همکاری داشته باشد. تا به تبدیل مدرسه به مکانی سالمتر برای کودکان کمک. این کار نوعی نقش پرستار مدرسه در سطح جامعه بوده و جامعه در اینجا شامل همه ی کودکان، خانواده ها، کارکنان و جوامع اطراف است.

وظایف و عملکردهای پرستار مدرسه

اطلاع رسانی جامعه

پرستاران می توانند در گسترش فرهنگ پرستاری مدارس در جامعه با حضور در نمایشگاه های بهداشت عمومی یا جشنواره های مدارس شرکت کرده. و از این فرصت برای آموزش دیگران استفاده کنند. آنها می توانند بخشی از برنامه ایمن سازی در مقابل آنفلوانزا برای کارکنان مدرسه بوده. و می توانند نمایشگاه آموزش بهداشت را راه اندازی نموده و غربالگری فشار خون را نیز انجام دهند. همچنین می توانند با ایجاد هماهنگی با موسسات خیریه بهداشت محلی، برای کمک به آموزش در مدارس اقدام نمایند.

محقق

تحقیقات کمی در مورد پرستاران مسئول مراقبت از کودکان در مدارس انجام شده است. پرستارمدرسه مسئول حصول اطمینان از مراقبت های پرستاری ارائه شده بر اساس تمرینات منظم و مبتنی بر شواهد است. نتایج مربوط به خدمات پرستاران مدرسه باید مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین، پرستار مدرسه به عنوان یک مربی در موقعیت مناسب برای انجام مطالعات به عنوان یک محقق که عملکرد پرستاری مدرسه را پیش می برد ایفای نقش می­کند.

برای مشاهده متن کامل به نرم افزار آموزش جامع پرستاری مرهم مراجعه نمایید.

وظایف و عملکردهای پرستار مدرسه