معرفی کنکور ارشد پرستاری:

کارشناسی ارشد پرستاری به عنوان یک رشته ی مستقل محسوب می شود. این رشته شاخه ای از علوم پزشکی می باشد که داوطلبان کنکور ارشد پرستاری پس از این که در این آزمون رتبه ی قبولی را کسب کردند، می توانند به تحصیل خود در هر یک از گروه های پرستاری ادامه دهند.

۱۰ گرایش در رشته پرستاری مخصوص داوطلبان کنکور ارشد وجود دارد که به شرح زیر است:

۱. ارشد پرستاری اورژانس ۲. ارشد پرستاری سالمندان ۳. ارشد روان پرستاری ۴. ارشد پرستاری داخلی جراحی ۵. ارشد پرستاری توانبخشی ۶. ارشد مراقبت ویژه کودکان ۷. ارشد پرستاری سلامت جامعه ۸.ارشد پرستاری کودک ۹. ارشد پرستاری نظامی ۱۰. ارشد پرستاری مدیریت

شرکت کنندگان در کنکور ارشد پرستاری در یک گروه آزمایشی شرکت می کنند و پس از زمانی که رتبه ها اعلام شد، می توانند در گرایش مورد علاقه ی خود انتخاب رشته کنند.

معرفی کنکور ارشد پرستاری

مناسب ترین زمان  مطالعه برای کنکور ارشد پرستاری ؟

یکی از سوالات پرتکرار و متداول داوطلبان کنکور ارشد پرستاری، در مورد بهترین زمان مطالعه  برای آمادگی در این آزمون است. به طور میانگین بین ۹ تا ۱۲ ماه قبل از زمان شروع آزمون، می تواند مناسب ترین زمان برای شروع مطالعه برای کنکور ارشد پرستاری باشد.

زیرا اگر شما بیشتر از یک سال درس بخوانید، نه تنها احساس خستگی میکنید، بلکه انگیزه ی و انرژی خود را در ۳ ماه آخر که یک زمان طلایی برای داوطلب کنکوری محسوب میشود را از کاهش می دهید. در نتیجه با وجود تلاش و کوشش زیاد، بازدهی شما  پایین می آید و نتیجه ی کمتری بدست می آورید.

به دلیل اینکه کلیت درس های رشته تغذیه بسیار فرار هستند، شما نیاز  به مرور بیشتری دارید و باید  فاصله مطالعاتی خود را کمتر کنید، چون این فاصله موجب می شود تا مطالب و مباحث قبلی را فراموش کنید.

برای دانشجویانی که قصد دارند برای کنکور ارشد  پرستاری  مطالعه کنند، بهترین تایم شروع درس خواندن، از ابتدای تابستان یا  پاییز سال آخر می باشد.

برای آن دسته از دانشجویان عزیز که علاقه دارند زودتر از زمان پیشنهادی شروع  کنند، نیاز است که به مطالب زیر توجه داشته  باشند:

  • بر روی تقویت زبان  انگلیسی خود کار  کنید، زیرا درس  زبان انگلیسی اهمیت بسیار بالایی در کنکور ارشد پرستاری دارد  و اگر پایه خود را قوی کنید، کمک شایانی به شما می کند. موسسات آموزشی زبان یا کتاب های آموزشی یا  حتی داستانی میتواند به شما برای  تقویت زبان خودتان کمک کند.
  • همچنین بالا بردن  معدلتان در مقطع کارشناسی کمک موثری به شما میکند، زیرا این معدل تاثیر بیست درصدی در  نمره کارنامه کنکور شما دارد.
  • قبل از شروع ترم آخر، تلاش کنید  تا کلیه دروس تئوری خود را پاس کنید، زیرا در آن صورت تنها کارآموزی ها باقی  می ماند. با این حال اگر قادر بودید که کار آموزی های خود را زودتر پاس کنید، بسیار شرایط خوبی خواهید داشت.
معرفی کنکور ارشد پرستاری

آیا  منابع سازمان  سنجش برای مطالعه مناسب است ؟

سازمان سنجش چندین کتاب برای درس های رشته پرستاری معرفی کرده است، اما به دلیل حجم بسیار بالای کتاب های معرفی شده،  قطعا داوطلب به سختی می تواند این حجم از کتاب ها را در یک سال تمام کند  چه برسد که بخواهد آن ها را مرور کند. پس نتیجه میگیریم استفاده از جزواتی که توسط یک فرد خبره تالیف شده است، می تواند  بهترین منبع و رفرنس برای مطالعه  باشد، زیرا آن فرد هم بر منابع تسلط زیادی دارد هم با سوالات  کنکور و نحوه ی حل آن آشناییت دارد.

چگونه بتوانیم یک جزوه مناسب  برای خودمان پیدا کنیم ؟

نکات زیر می تواند به شما در این امر کمک شایانی کند:

۱. نکته اول و مهم این است که حجم جزوات از حجم منابع کمتر باشد و از کلمات اضافه  استفاده نکرده باشد.

۲. ساده و روان بودن جزوه و همچنین وجود توضیحات مناسب در جزوه بسیار مهم است

۳. حتما نحوه ی طرح سوالات کنکور ارشد و روش حل آن در جزوه تالیف شده باشد.

۴. قبل از این که جزوه ای را تهیه کنید، حتما آن را با جزوات دیگر مقایسه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

معرفی کنکور ارشد پرستاری

شرکت در رشته های مقطع ارشد با مدرک پرستاری

برای آن دسته از داوطلبانی که مدرک پرستاری دارند  و قصد دارند در رشته های دیگری به جز گرایش های ارشد پرستاری ادامه تحصیل بدهند، یک لیست از رشته های مجاز را معرفی می کنیم که می توانند در آن ادامه تحصیل دهند:

با کارشناسی پرستاری:

سم شناسی – ارگونومی – علوم بهداشتی در تغذیه – سلامت سالمندی – علوم تشریحی – علوم تغذیه – فیزیولوژی – اکولوژی انسانی – مدیریت خدمات بهداشتی درمانی – تکنولوژی گردش خون – اتاق عمل – مدیریت توانبخشی

کلیه رشته‌های علوم پزشکی:

انفورماتیک پزشکی – آموزش پزشکی – اقتصاد بهداشت – فناوری اطلاعات سلامت – اپیدمیولوژی – زیست فناوری پزشکی – نانوتکنولوژی پزشکی – مهندسی پزشکی – برنامه ریزی یادگیری – مدیریت خدمات بهداشتی درمانی – آمار زیستی – ارزیابی فناوری سلامت – سلامت و ترافیک – نانوتکنولوژی پزشکی – تاریخ علوم پزشکی – رفاه اجتماعی – مهندسی بهداشت محیط – کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی – ژورنالیسم پزشکی

معرفی کنکور ارشد پرستاری

گرایش های ارشد پرستاری

دارایچهار گرایش می باشد : ۱.پرستاری کودکان، ۲.روان پرستاری، ۳.پرستاری داخلی-جراحی و ۴.پرستاری سلامت جامعه می باشد. داوطلبانی که می خواهند یکی از این گرایشات را انتخاب کنند، لازم است به بازار کار گرایش های ارشد پرستاری توجه ویژه ای کنند. در ادامه گرایش های ارشد را برایتان تفکیک میکنیم و در هر گرایش، دروس کنکور ارشد پرستاری را جداگانه بررسی می کنیم. همچنین لیستی  از سرفصل های دروس کارشناسی ارشد پرستاری را به شما معرفی می کنیم.

کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی

کارشناسی ارشد پرستاری داخلی- جراحی،  یکی از شاخه های رشته پرستاری است که مربوط به بخش جراحی می باشد. شمار داوطلبان کنکور جراحی داخلی در گرایش  های ارشد پرستاری نسبت به سایر گرایش ها، درصد بیشتری را از آن خود کرده است و این قضیه موجب شده تا اهمیت این رشته افزایش چند برابری داشته باشد و از لحاظ قبولی نسبت به سایر رشته ها سخت تر شود.

 حتی پس از قبولی در این گرایش به دلیل  وجود یک سری از خطرات جانی، ممکن است  به بیماری های  مربوط به اندام های داخلی  بدن دچار شوند، که این موضوع باعث تردید داوطلبان این رشته شده است. لازم به ذکر است که در صورت رعایت ایمنی های  لازم و مراقبت از خود هیچ گونه خطری شما را تهدید نمی کند و جای نگرانی نیست. برای ادامه  تحصیل در این  رشته، علیرغم داشتن علاقه ی زیاد و کشیدن زحمت فراوان، شما به استعداد و توانایی بالایی نیاز دارید. اگر میخواهید از پس این رشته بر  بیاید باید با علاقه وارد آن شوید.

در صورتی که مایل هستید در این رشته تحصیل کنید باید اطلاعات لازم و کافی در مورد این رشته  مخصوص در مقطع ارشد را بدانید تا بتوانید در کنکور ارشد رشته پرستاری رتبه  قبولی را کسب کنید. به دلیل افزایش نیاز جامعه به خدمات پرستاری، وزارت بهداشت هرساله ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد پرستاری را افزایش می دهد. در این صورت علاقه مندان میتوانند مشغول  به تحصیل رشته ی مورد علاقه خود شوند.

معرفی کنکور ارشد پرستاری
اسامی دروس و ضرایب کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی

این اسامی مطابق جدول زیر می باشد. در کل برای کسب رتبه قبولی در کنکور ارشد پرستاری داخلی- جراحی، باید درس پرستاری داخلی و درس زبان را در اولویت قرار دهید. اخذ درصد های بالا در این  دروس، رتبه ی  بسیار  خوبی را برای داوطلبان کنکور به ارمغان می  آورد. از آنجا که تعداد داوطلبانی که در کنکور برای درس زبان درصد بالایی می زنند کم هستند، این درس در میان منابع کارشناسی ارشد  پرستاری اهمیت ویژه  دارد و نیاز  است که  روی آن وقت بیشتری صرف کرد.

اسامیی دروس و ضرایب کنکور ارشد پرستاری داخلی- جراحی به شرح زیر  است  :

ضریبدرس
۴پرستاری داخلی
۲زبان عمومی
۲روان پرستاری
۲سلامت روان
۲پرستاری کودکان
۲پرستاری بهداشت جامعه
۲پرستاری مادران و نوزادان

تعداد کل واحد های این رشته ۳۴ واحد می باشد که چارت درسی آن به شرح زیر است :

واحددرس
۳پرستاری داخلی جراحی (۱)
۳پرستاری داخلی جراحی (۲)
۳پرستاری داخلی جراحی (۳)
۳آمار پیشرفته
۳زبان تخصصی
۲روش تحقیق
۲طرح و برنامه ریزی درسی
۲مفاهیم و نظریه های پرستاری
۲فیزیولوژی پیشرفته
۲روش ها و فنون تدریس
۲پروژه سمینار تحقیق
۲سمینار مسائل
۲سنجش و اندازگیری
۲تمرین تدریس
۱اطلاع رسانی پزشکی

کارشناسی ارشد روان پرستاری

این گرایش مرتبط با نظریه های روانشناسی و اصول ارتباط می باشد. این دسته از کارشناسان در ابتدا در بخش مراقبت های جامعه پرستاری مهارت های لازم را  بدست می آورند و بعد در سطوح مختلف به افراد دارای اختلالات روانپزشکی و ناتوان در زمینه یادگیری، خدمات خود را ارائه می دهند. مراقبت از بیماران روانپزشکی و حفظ و بهبود سلامت خانواده و افراد جامعه در سطوح  مختلف، به پرستارانی نیاز دارد  که دانش و مهارت کافی مربوط به آن را کسب کنند.

معرفی کنکور ارشد پرستاری
اسامی دروس و ضرایب کارشناسی ارشد رشته روان پرستاری

داوطلبان این رشته باید روی درس روان پرستاری بیشتر کار کنند زیرا ضریب بیشتری نسبت به دروس  دیگر دارد. در زیر لیست دروس و ضرایب این رشته را عنوان کردیم.

درسضریب
روان پرستاری۴
کودکان۲
داخلی-جراحی۲
بهداشت جامعه۲
بهداشت مادران و نوزادان۲
زبان انگلیسی۲

تعداد کل واحد های این رشته ۳۲ واحد می باشد که چارت درسی آن به شرح زیر است :

واحددرس
۱مدیریت پرستاری در بخش های روان پزشکی ۵
۱اصول سلامت روان ۵
۲نظریه ها و الگوهای روان پرستاری و کاربرد آن ها
۱اخلاق حقوق و قانون در روان پرستاری ۵
۱روش های آموزشی ۵
۱داروشناسی اختصاصی ۵
۱اصول مشاوره در روان پرستاری
۱اختلالات روانی بزرگسالان و مراقبت های روان پرستاری
۱مداخلات روان پرستاری فردی

کارشناسی ارشد پرستاری کودکان

افرادی که تمایل دارند در بخش کارشناسی ارشد پرستاری کودکان تحصیل کنند، در ابتدا نیاز دارند تا مهارت های لازم و مراقبت های بالینی پرستاری از پیشگیری اولیه تا توان بخشی را کسب کنند و پرستاران باید با توجه به نیاز  های شناختی فرهنگی اجتماعی و بیولوژیکی کودکان، در عرصه خدمات پرستاری، آن ها را شناسایی کنند و برای بهبود وضعیت سلامتی و بیماری کودک اقدامات لازم را انجام دهند.

دقت داشته  باشید که کودکان توانایی دفاع از حقوق  اجتماعی خود را ندارند و ممکن است  نیاز های فرهنگی و  اجتماعی و سلامت جسم و روان آنها مورد توجه قرار نگیرد.  بنابراین حضور این پرستاران به شدت در جامعه نیاز است، زیرا آن  ها میتوانند به طور موثر و مفید از کودکان حمایت کنند.

معرفی کنکور ارشد پرستاری
اسامی دروس و ضرایب کارشناسی ارشد پرستاری کودکان

مهمترین درس این گرایش کودکان با ضریب ۴ می باشد. پس نیاز است تا داوطلبان  تمرکز بیشتری بر روی خواندن مطالب درسی  آن بگذارند. تعداد کل واحد های این رشته ۳۲ واحد می باشد.

ضریبدرس
۴کودکان
۲داخلی-جراحی
۲بهداشت مادران و نوزادان
۲بهداشت جامعه
۲روان پرستاری
۲زبان انگلیسی

کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه

این گرایش بر روی سلامت جامعه تمرکز می  کند. در ابتدا  پرستاران سلامت جامعه علم پرستاری را با علومی که با سلامت انسان و جامعه در ارتباط است  ادغام می کند. در نتیجه می توانند رویکرد و خدمات خود  را در قسمت های مختلف به مردم و جامعه ارائه  دهند.

این پرستاران با تصمیم گیری  های خلاقانه ی خود هم می توانند در حل مسایل بهداشتی و هم  در بهبود خدمات بهداشتی  موثر واقع شوند. همچنین آن ها نقش زیاد و مهمی در بهبود کیفیت مراقبت های  پزشکی دارند که همین مورد نیاز افراد جامعه و خانواده ها  می باشد

اسامی دروس و ضرایب کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه

مهمترین درس از میان دروس این گرایش درس بهداشت جامعه می باشد که ضریب ۴ دارد و داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، باید این درس را در اولویت قرار دهند زیرا بسیار سرنوشت ساز  است. تعداد کل واحد های این رشته نیز ۳۲ واحد می باشد.

درسضریب
بهداشت جامعه۴
داخلی-جراحی۲
کودکان۲
روان پرستاری۲
بهداشت مادر و نوزادان۲
زبان انگلیسی۲
معرفی-کنکور-ارشد-پرستاری