پرستاری سالمندان و نکات مربوط به آن:

سالمندان گروه ویژه ای از افراد جامعه هستند که نیازمند مراقبت می باشند. مراقبت از سالمندان به واسطه پرستار صورت می گیرد. پرستاری سالمندان یکی از گرایش های کارشناسی ارشد رشته پرستاری است و افراد باید برای انتخاب این گرایش به این حرفه علاقه وافری داشته باشند.

لازم به ذکر است بدانید پرستار سالمند فردی متخصص است که از توانایی علمی و عملی فوق العاده ای برخوردار می باشد. از مهمترین ویژگی های این افراد داشتن سلامت جسمی و ذهنی کامل است تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. و خدمات خود را به مددجویان سالمند ارائه نمایند.

اهمیت پرستاری سالمندان:

همانطور که میدانید پرستاری سالمندان دارای نقش و اهمیت منحصر به فردی است چرا که پرستار به صورت مستمر با سالمند در ارتباط است و میان تمامی تخصص ها نوعی انسجام و هماهنگی برقرار می کند. این رشته در برخی دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود. و هر ساله متقاضیان زیادی را به سمت و سوی خود جلب می کند.

به عبارتی، پرستاری سالمند به مجموعه ای از خدمات مراقبتی و تخصصی گفته می شود. که از جانب پرستار و افراد متخصص به سالمندان ارائه می شوند. اهمیت این گرایش بدان سبب است که با ارائه برخی راهکارهای صحیح و مناسب، سلامت سالمند و خانواده وی ارتقا می یابد.

پرستاری سالمندان
نکات مهم پیرامون پرستاری سالمندان:

کارشناسی ارشد رشته پرستاری سالمندان با هدف حفظ و ارتقای سطح سلامت اقشار سالمند جامعه ارائه شده است. هدف اصلی از ارائه این گرایش آموزش و تربیت دانش آموختگانی است. که دارای برخی مهارت ها و توانایی ها در حیطه ارائه مراقبت های بهداشتی، توانبخشی و اجتماعی می باشند.

به طور کلی، دانش آموختگان رشته پرستاری‌سالمندان در پایان تحصیل و پس از اخذ مدرک مربوطه موفق به انجام برخی فعالیت ها و اقدامات خواهند شد. که مهمترین آنها عبارتند از:

·        مسئولیت پذیری در انجام نقش های عملکردی و کاربردی

·        بررسی و تشخیص نیازهای مددجویان سالمند

·        آموزش و مشاوره با مددجوی سالمند

·        بهره گیری از اطلاعات جدید و به روز به منظور بهبود ارائه خدمات پرستاری

نکته: در صورتی که افراد علاقه مند به این گرایش از پرستاری باشند می توانند تا مقطع دکتری این رشته را ادامه دهند. داشتن سابقه و تجربه در نحوه عملکرد این پرستاران نقش فوق العاده ای ایفا می نماید.