پرستاری بهداشت روان و نکات مربوط به آن:

در ابتدا لازم است بدانید بهداشت روان به مراقبت های بهداشتی و درمانی اطلاق شده که به مددجویان ارائه می شود. اهمیت بهداشت روان روز به روز در حال گسترش است و نیاز بیماران به آن وسیع تر می شود. نکته قابل توجه این است که رشته پرستاری بهداشت روان از گرایش های پرکاربرد رشته پرستاری است. که نقش آن در مراقبت های درمانی و بهداشتی بسیار مهم و موثر می باشد.

پیرامون پرستاری بهداشت روان برخی نکات مهم و اساسی وجود دارد که عبارتند از:

·        دانش آموختگان این گرایش باید از سلامت جسمی و ذهنی و روانی کامل برخوردار باشند تا بتوانند مسئولیت های خود را به درستی انجام دهند.

·        افرادی که علاقه مند به این رشته هستند باید صبور و توانا باشند و دارای روحیه خستگی ناپذیر باشند.

·        افرادی که رشته پرستاری بهداشت روان را انتخاب می کنند باید علاوه بر تسلط بر دروس دانشگاهی، تطبیق دادن خود با شرایط مختلف و… دارای آمادگی روحی و روانی فوق العاده ای در انجام وظایف خود باشند.

پرستاری بهداشت روان

اهمیت پرستاری بهداشت روان:

یکی از اهداف مهم و اساسی پایه گذاری رشته پرستاری بهداشت‌روان، آموزش و تربیت دانش آموختگان متعهد، توانا و کارآمد است. به گونه ای که این افراد بتوانند در راستای حفظ و ارتقای سلامت روحی و روانی، اجتماعی و … جامعه گام بردارند.

دانش آموختگان در پایان تحصیل و اخذ مدرک پرستاری بهداشت‌روان می توانند در حیطه های متعدد مشغول کار شوند. مهمترین این زمینه ها عبارتند از:

·        زمینه پژوهشی

·        زمینه آموزشی

·        زمینه خدماتی

·        زمینه مدیریتی

نکته: به طور کلی، دانشجویان پس از گذراندن دوره های کمک آموزشی باید بتوانند با بیماران مبتلا به  اختلالات روانی ارتباط نزدیک و صحیح برقرار نمایند. همچنین اهتمام به نیازهای فیزیکی و روانی بیماران از مهمترین مسئولیت های این افراد به شمار می رود.

یکی از نکات مهم پیرامون این رشته حمایت و پشتیبانی از مددجویان به منظور کسب استقلال و بازگشت به جامعه می باشد.