آشنایی با پرستاری توانبخشی:

رشته پرستاری توانبخشی، گرایش و زیر شاخه ای تخصصی از رشته پرستاری است. این رشته با هدف ارائه خدمات مراقبتی و حمایتی به بیماران ارائه شده است. نکته قابل توجه این است که این رشته در زمینه مراقبت های بهداشتی و درمانی نقش بسیار مهم و موثری ایفا می کند. دانش آموختگان این گرایش باید از سلامت ذهنی و جسمی کاملی برخوردار باشند تا بتوانند به همنوعان خود خدمت کنند.

لازم به ذکر است بدانید نخستین گام برای ورود به این شغل داشتن علاقه و سپس تبحر و مهارت کافی است. هدف اصلی این رشته بهبود و ارتقای عملکرد و استقلال مددجویان و خانواده آنها است. به عبارتی، افرادی که به برخی اختلالات جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی دچار شده اند با کمک این پرستاران می توانند سطح سلامت خود را ارتقا بخشند.

اهمیت پرستاری توانبخشی:

امروزه برخی عارضه و مشکلات نظیر تصادفات، استرس ها، مشکلات روحی و اجتماعی در جامعه افزایش یافته است. از این رو، این مسائل نیاز به وجود پرستاری توانبخشی را در جامعه افزایش می دهد. از مهمترین دلایل اهمیت این رشته تربیت و آموزش افرادی است که توانایی جسمی و حرکتی خود را از دست داده اند.

به طور کلی، هدف از ارائه این رشته عبارتند از:

·        دست یابی به برخی توانایی ها و قابلیت ها

·        حفظ و ارتقای کیفیت زندگی مددجویان

·        کسب اطمینان از تامین نیازهای ویژه مددجویان

·        بازگشت مددجو به زندگی عادی و حضور در جامعه

پرستاری توانبخشی
بازار کار دانش آموختگان رشته پرستاری توانبخشی:

فارغ التحصیلان رشته پرستاری توانبخشی باید پس از اخذ مدرک مربوطه، آموزش های لازم را پشت سر بگذرانند. این افراد در زمینه های متعدد می توانند مشغول کار و فعالیت شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

·        مراقبتی

·        مشاوره ای

·        آموزشی

·        پژوهشی

شایان ذکر است بدانید برخی گروه ها نیازمند خدمات پرستاری توانبخشی هستند. این گروه ها عبارتند از:

·        کودکان با برخی اختلالات ذهنی و جسمی

·        سالمندان

·        افراد مبتلا به اختلالات جسمی و حرکتی

·        افراد مبتلا به اختلالات مزمن روحی و ورانی

نکته: افرادی که به تمایل به تحصیل در این رشته را دارند باید با بهره گیری از یافته های روز دنیا، کیفیت خدمات خود را به مددجویان ارتقا دهند. نکته قابل توجه این است که داشتن سابقه و تجربه بالا برای این افراد امری الزامی است.