آشنایی با پرستاری بیماری های روان:

یکی از رشته های پرکاربرد در کشور ما، پرستاری بیماری های روان یا روان پرستاری است. دانش آموختگان این رشته آموخته های آموزشی خود را با اصول ارتباطات انسانی و نظریه های روان پرستاری تلفیق می کنند. سپس از این طریق به مهارت ها و تجارب کافی دست می یابند و دانسته های خود را بر روی بیماران اجرا می کنند.

لازم به ذکر است بدانید این رشته مهارت ها و فنونی را به دانشجویان ارائه می دهد. که از کاربرد فوق العاده ای برخوردار می باشند. همچنین به واسطه آنها می توانند افرادی که به اختلالات روانپزشکی و ناتوانی های هوشی و ذهنی دچار هستند را درمان نمایند.

اهمیت پرستاری بیماری های روان:

همانطور که میدانید رشته پرستاری بیماری‌های روان دارای اهمیت زیادی است. هدف اصلی ارائه این رشته، آموزش و تربیت دانشجویان متبحر، توانمند و ماهر با ارزش های والای انسانی است. که از تعالیم اسلامی سرچشمه می گیرد.

به عبارتی، این پرستاران با هدف تامین نیازهای جسمی، روانی، ذهنی بیماران خدمت رسانی می کنند. سلامت روان مسئله ای است که بازخورد آن به صورت فردی و اجتماعی می باشد. و نه تنها بر روی فرد و زندگی شخصی وی بلکه بر روی جامعه نیز تاثیر گذار است. به همین سبب ارتقای سلامت جامعه و حفظ سلامت روان فرد از مهمترین وظایف و مسئولیت های این پرستاران تلقی می شود.

پرستاری بیماری های روان
نکات مهم پیرامون پرستاری بیماری های روان:

علاقه مندان که در رشته پرستاری بیماری های روان مشغول تحصیل هستند نه تنها باید دروس دانشگاهی را به خوبی فرا بگیرند. بلکه باید در تمامی شرایط از دانش خود به درستی استفاده کنند. بهره گیری از دانش فردی در این رشته مستلزم قدرت تجزیه و تحلیل فوق العاده، سرعت عمل و همچنین آمادگی روحی و روانی مناسب می باشد.

شایان ذکر است بدانید پس از اینکه دانشجویان مدرک پرستاری بیماری‌های روان را اخذ نمایند می توانند. در زمینه های متعدد مشغول کار شوند. برخی از مهمترین این زمینه ها عبارتند از:

·        زمینه پژوهشی

·        زمینه خدماتی

·        زمینه آموزشی

·        زمینه مدیریتی

نکته: افرادی که می خواهند در این حیطه فعالیت کنند. باید علاوه بر علاقه، مدرک مربوط به این رشته را در اختیار داشته باشند.