صفر تا صد پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد:

در ابتدا لازم است بدانید پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد یکی از دروس مهم و تخصصی رشته پرستاری است. گذراندن این واحد مستلزم پیش نیاز بهداشت مادر و نوزاد است. این درس شامل موارد و عناصر غیر طبیعی است که در مراحل مختلف باروری ممکن است بروز یابد.

لازم به ذکر است بدانید این درس سبب می شود دانش آموختگان آموزش ها و مهارت های لازم را کسب کنند تا بتوانند در عرصه های مختلف خدمات متعددی را ارائه دهند. در پاره ای از اوقات مادر و نوزاد دچار آسیب ها و مشکلات جدی می شوند از این رو وجود این پرستاران می تواند به درمان آنها کمک شایانی کند.

اهمیت پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد:

شایان ذکر است بدانید هدف اصلی از ارائه پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد، ایجاد توانایی و مهارت در دانشجو است. تا به واسطه آن بتوانند نیازها، مسائل و مشکلات جسمی، ذهنی و روحی افراد را شناسایی کنند.

همانطور که می دانید مادر و نوزاد از دوره پیش از زایمان تا پس از تولد و… در معرض خطراتی هستند. به همین سبب توصیه می شود خانم ها در دوره بارداری به منظور کاهش آسیب ها و پیشگیری از بروز خطرات جدی برای مادر و نوزاد تحت نظر پرستاران متخصص در این زمینه باشند.

پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد
نکات مهم پیرامون پرستاری در اختلالات سلامت مادرونوزاد:

افرادی که علاقه مند به پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد هستند. باید بر تمامی اصول و قوانین علمی پرستاری تسلط یابند. برخی از مهمترین مباحثی که در این درس مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از:

·        بارداری آسیب پذیر

·        استفراغ های وخیم حاملگی

·        اختلالات فشار خون در حاملگی

·        خونریزی های دوران بارداری

·        وضعیت های آسیب پذیر جنین

·        صدمات زایمانی و عوارض پس از زایمان

نکته: به طور کلی، هدف از ارائه این درس ایجاد و ارتقای توانایی به منظور شناخت نیازها. مسائل و مشکلات جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی مادر و نوزاد، در دانشجویان است. کسب آگاهی های لازم درباره اهمیت آموزش پرستاران در پیشگیری از عوارض و خطرات برای پرستاران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

بنابراین افراد پس از گذراندن واحد نظری و عملی پرستاری در اختلالات سلامت مادرونوزاد. باید بر تمامی جزئیات پیرامون آن آگاه شوند. حفظ سلامت مادر و نوزاد تا حد زیادی به نحوه آموزش صحیح پرستار بستگی دارد.