واقعیت رشته پزشکی در دانشگاه

یکی از محبوب ترین رشته های دانشگاهی ایران، رشته پزشکی می باشد. اکثر دانش آموزان ایران، در انتخاب رشته خود و عبور از سد کنکور، سودای پزشکی در سر دارند. به دلیل بالا بودن جایگاه پزشکان در جامعه و سراب کسب درآمد زیاد در این رشته، پزشکی انتخاب اول آنهاست. بعد از ورود اما قضیه چیز دیگری است و دانشجویان رشته پزشکی، با این مسائل دست و پنجه نرم می کنند.

رشته پزشکی

مشکلات رشته پزشکی

از زبان بسیاری از دانشجویان، اعتراض در مورد چگونگی آموزش در این رشته را می شنویم. به دلیل آموزش نادرست و مشکلات نظام سلامت، بسیاری از پزشکان عمومی بعد از تحصیل بیکار هستند. بسیاری از آنها علاقه دارند، برای کسب درآمد سریعا در آزمون دستیار تخصص شرکت کنند. بعد از قبول در این آزمون به کسب درآمد بپردازند و از دغدغه مالی خارج شوند.

از دیگر مشکلات، اشباع رشته پزشکی از فارغ التحصیلان است. و بسیاری با نداشتن دانش کافی، تنها با داشتن پول بیشتر، بازار کار را از آن خود می کنند. مشکل به سطح تخصص نیز رسیده و تمامی پزشکان برای درآمد بالا، علاقه به کار در کلانشهرها را دارند.

به دلیل مشکل فرهنگی در میان مردم و اجرا نشدن سیاست تمرکز زدایی از کلانشهرها، متخصصان دچار مشکل هستند. علی رغم وجود تجهیزات در شهرستانها بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای درمان به شهرهای بزرگ مراجعه کنند.  

رشته پزشکی

نمره محوری رشته‌پزشکی

مشکلات این رشته از دوره تحصیل تا زمان کسب درآمد ادامه دارد. مشکل دیگر دانشجویان، تنوریک بودن آموزش ها و عدم پژوهش و کارهای عملی در درک علوم پایه میباشد. تنها برخی از اساتید و دروس هستند که دارای کارهای عملی و پژوهشی می باشد. در نهایت دانشجویان با ضعف علمی وارد بازار کار شده و در هیچ کجا پذیرفته نمی شوند.

دانشجویان به امید دوره انترنی، وارد بیمارستان شده و در آنجا نیز مشکلاتی گریبانگیرشان می شود. بسیاری از اساتید، به دلیل نبودن درآمد کافی، انگیزه لازم برای آموزش دانشجویان را ندارند. بسیاری از آنها گله مند هستند که در این دوره، از آنها بیگاری کشیده می شود. به جای به چالش کشیدن آموخته های رشته‌پزشکی، کارهای عملی ساده از آنها خواسته میشود.

به دانشجویان این رشته توصیه می شود، علاوه بر آموزش دانشگاهی، به مطالعات گسترده کتب پزشکی بپردازند.