بیوشیمی پزشکی در آزمون علوم پایه

به دانشجویانی که در رشته پزشکی قبول شده اند و دنبال چشم اندازی از ادامه راه خود هستند، اعلام می شود. بعد از گذران پنج ترم از این دوره، باید در آزمون جامع علوم پایه شرکت نمایید. یکی از دروسی که در این آزمون با آن مواجه هستید، بیوشیمی پزشکی می باشد. بیوشیمی یا شیمی بیولوژیکی رشته یا واحدی است که در ترم یک پزشکی و دندانپزشکی تدریس می گردد.

در بیوشیمی‌پزشکی به فرآیندهای شیمیایی بدن پرداخته می شود. تمامی موجودات زنده نظیر حیوانات و انسان ها و گیاهان، این فرآیندها را دارا می باشند. و به عنوان علم پایه، پزشکان باید از این فرآیندها و مواد موجود در بدن و تاثیرات آنها آگاه گردند.

توصیه ای که به دانشجویان پزشکی می شود، تفکیک دروس مهم و دروس کم اهمیت در این آزمون است. برای یادگیری دروس مهم از کتابهای رفرنس اصلی و برای دروس کم اهمیت کتابهای کوچک و خلاصه را مطالعه نمایید.

 بیوشیمی پزشکی

در مورد واحد بیوشیمی پزشکی

دانشجویان پزشکی با گذراندن دو واحد بیوشیمی عمومی و بیوشیمی پزشکی، از تغییرات و فرآیندهای شیمیایی بدن آگاه می گردند. برای مثال با بررسی و آزمایش ادرار از مواد تشکیل دهنده آن، آنچه از بدن دفع میشود را مطالعه می کنند. مواد موجود در ادرار، نشانگر چگونگی عملکرد ارگان های بدن می باشد.

با بررسی خون، با تغییرات شیمیایی و فعل و انفعالات درون آن آشنا می گردند. آنزیم ها، مواد درون خون، چربی ها و پروتئین ها، میزان ویتامین ها و انواع هورمون های خون بررسی می گردد. مواد موجود در خون که اصلی ترین شریان حیاتی بشر است، در این واحد تشریح می گردد.

بیوشیمی پزشکی
سرفصل های واحد بیوشیمی پزشکی

در این دوره و تحت گذراندن این ماده تحصیلی از اطلاعات زیر بهره مند می گردید:

۱-         بررسی فرآیندهای شیمیایی ادرار، شامل خصوصیات شیمیایی و فیزیکی ادرار

۲-         بررسی خون و ترکیبات موجود در آن ، نظیر آنزیم ها، چربی ها، پروتئین ها و الکترولیت ها و غیره

۳-         بررسی مواد موجود در سایر مایعات موجود در بدن، نظیر مایعات نخاعی و بافت های سلولی و مایع منی