همه چیز درباره پرستاری مراقبت ویژه نوزادان:

یکی از گرایش های پرکاربرد پرستاری، پرستاری مراقبت ویژه نوزادان است. از مهمترین اصول این رشته تحصیلی، برخورداری دانشجویان از سلامت جسمی، ذهنی و روحی است. این افراد باید در حین فعالیت دقیق و صبور باشند. تا بتوانند از علوم متعدد و کاربرد آنها بهره مند شوند و در مواقع و شرایط خاص راهکارهای موثری را به بیماران ارائه دهند.

پرستاران باید بدانند تنها با تکیه بر دروس تخصصی خود نمی توانند به دانش و آگاهی کافی پیرامون این رشته دست یابند. آگاهی بر علوم متعدد می تواند در ارتقای مهارت و دانش آنها موثر واقع شود. این افراد چنانچه در این عرصه موفق شوند می توانند به مثابه یک پزشک خوب عمل کنند.

ویژگی پرستاری مراقبت‌ویژه نوزادان:

مراقبت از نوزادان کاری نسبتا دشوار و حساس است. کسانی که این مسئولیت را برعهده دارند باید دارای سابقه زیاد در این زمینه باشند. مهمترین رسالت و هدف پرستاری مراقبت‌ویژه نوزادان، جلوگیری یا کاهش مرگ و میر نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه است.

به طور کلی، دایره فعالیت و حیطه کاری پرستاری مراقبت‌ویژه نوزادان به چند صورت است که عبارتند از:

·        پژوهشی:

توسعه و گسترش روش ها و راهکارهای نوین برای مراقبت از نوزادان

·        آموزشی:

تدریس در زمینه مرتبط با پرستاری در سطوح مختلف دانشگاهی

·        خدماتی:

به کارگیری ابزارها و راهکارهای مدیریتی به منظور ارتقای عوامل موثر بر مراقبت پرستاری و…

·        مدیریتی:

مدیریت و سرپرستی بخش های مختلف مراکز درمانی و بیمارستان ها

چرستاری نوزاد

نکات مهم پیرامون پرستاری مراقبت ویژه نوزادان:

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور متقاضیان و علاقه مندان این رشته روز به روز در حال افزایش هستند. چنانچه این افراد از تجربه کافی برخوردار نباشند نوزادان با مشکلات و آسیب های جدی مواجه خواهند شد.

به عبارتی، پرستار مراقبت‌ویژه نوزاد فردی فعال و برخوردار از دانش عالی است که وظیفه اصلی آنها ارائه کامل ترین و مناسب ترین راهکارهای مراقبتی به نوزادان نارس و بیمار است. دانشجویان این رشته با تکیه بر ارزش های اخلاقی و اسلامی، حفظ کرامت انسانی، احترام به بیماران و… برای سلامت نوزادان تلاش می کنند.

نکته: علاقه مندان به پرستاری مراقبت‌ویژه نوزادان باید از تمامی جزئیات و مهارت های مربوط به این رشته آگاه باشند تا بتوانند آن را بر روی بیماران اعمال نمایند.