معرفی رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی برای بچه های علوم تجربی است. به جرات می‌توان گفت که محبوب‌ترین رشته پس از پزشکی و دندان پزشکی، رشته پرستاری است. دانش آموزان زیادی به عشق این رشته، در دبیرستان، علوم تجربی می‌خوانند. اما همه آگاهی کافی از پرستاری و چالش آن ندارند. امروز اینجا هستیم تا شما را با زیر و بم رشته پرستاری آشنا کنیم. و به طور ویژه راجع به این رشته و جزوه پرستاری صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 جزوه پرستاری چیست؟

درس خواندن از روی رفرنس برای بسیاری از دانشجویان، طاقت فرسا است. نه تنها بچه های رشته پرستاری، بلکه سایر دانشجویان نیز معمولا از رفرنس استفاده نمی‌کنند. برای دانشجو جماعت جزوه نوشتن و از روی جزوه خواندن، راحت‌تر است. به طور کلی، جزوه پرستاری، تدریس استاد سر کلاس است. یا خلاصه یک رفرنس یا کتاب معتبر می‌باشد.

جزوات مختلف، توسط دانشجو یا گروهی از دانشجویانی که قبلا واحد مربوط را گذرانده اند، تحت حمایت استاد، نوشته شده. در واقع کسی که قبل از شما سر کلاس ها بوده و صحبت های استاد را به صورت جزوه نوشته. اکنون نوشته های خود را تحت عنوان جزوه پرستاری در اختیار شما می‌گذارد.

معرفی جزوه پرستاری

برای درس های مختلف پرستاری، جزوه هایی تالیف شده که به طور خلاصه عبارتند از:

  • جزوه مراقبت های نوزاد و کودک.
  • جزوه فارماکولوژی یا داروشناسی.
  • جزوه معاینه بالینی به همراه شرح حال گیری.
  • جزوه پاتولوژی.
  • جزوه بیهوشی نوزادان.
  • جزوه آناتومی.
  • جزوه فیزیولوژی.
  • مجموعه کامل جزوه های اطفال.
  • جزوه آمار حیاتی.
  • جزوه تداخلات دارویی.
  • جزوه پرستاری داخلی جراحی قلب.
  • جزوه پرستاری داخلی جراحی گوش و حلق و بینی.
  • جزوه بهداشت کودکان.
  • جزوه انواع سرم.
  • جزوه گزارش نویسی پرستاران.

جزوه پرستاری

جزوه فارماکولوژی

فارماکولوژی درسی است که دانشجویان رشته پرستاری معمولا آن را در ترم های ۳ و ۴ می‌گذارنند. این درس، غلظت داروی مورد نیاز و مراحل رسیدن دارو به اندام هدف را مورد بررسی قرار می‌دهد. در جزوه پرستاری، درس فارماکولوژی، پرستار مفاهیمی را یاد می‌گیرد. این مفاهیم شامل مراحل رسیدن دارو به بدن، ضریب درمانی، حساسیت دارویی و تجمع آثار می‌شود.

جزوه بیهوشی نوزادان

بی شک، نوزادان هر جامعه، حساس ترین گروه هستند و همواره بیشتر از سایر گروه های سنی، در معرض آسیب می‌باشند. دغدغه و هدف اصلی هر خانواده و هر جامعه ای در درجه اول، مراقبت از نوزادان است. هر پزشک و پرستار و به طور کلی هر عضوی از نظام سلامت باید کاملا با اصول مراقبت از نوزاد آشنا باشد. یکی از این اصول، شیوه صحیح انجام بیهوشی در نوزادان است.

جزوه پرستاری، درس  بیهوشی نوزادان، با بیان مفاهیم به صورت ساده و با به کارگیری زبانی روان. مطالب تخصصی در زمینه بیهوش کردن نوزادان را توضیح داده است.

جزوه آناتومی

یکی از دروس مشترک و مهم در تمامی رشته های وزارت بهداشت، آناتومی است. این درس بیشتر از روی رفرنس های گری و اسنل تدریس می‌شود اما جزوات متعددی از آن وجود دارد. دانشجویان و اساتید زیادی آناتومی را به صورت جزوه، بازنویسی کرده اند. برای خرید یا دانلود جزوه پرستاری، درس آناتومی، بهتر است جزوه های عکس‌دار را انتخاب کنید زیرا آناتومی درسی است که مفاهیم آن با تصویر و شکل بیشتر در ذهن نقش می‌بندد.

جزوه فیزیولوژی

جزوه های مربوط به فیزیولوژی بخش های مختلف بدن به ویژه غدد. زیر مجموعه ای از جزوه پرستاری هستند. جزوات غدد به دو گروه غدد درون ریز و برون‌ریز تقسیم می‌شوند. جزوه غدد درون ریز شامل مباحث مربوط به هیپوفیز، تیروئید، پاراتیروئید، فوق کلیه، پانکراس و تخمدان می‌باشد. جزوه غدد برون ریز در مورد غدد عرقی، غدد بزاقی و بقیه غده های برون ریز توضیح می‌دهد.

گاهی اوقات مباحث غدد درون ریز و غدد برون ریز در جزوه پرستاری، به صورت یکجا ارائه می‌شود. اما بهتر است جزوه ای تهیه کنید که این دو مورد را تفکیک کرده باشد. در صورتی که یک جزوه کلی تهیه کنید. ممکن است برخی جزئیات را از دست بدهید.

جزوه پرستاری

مجموعه کامل جزوه های اطفال

نجات جان کودکان به اندازه نجات بزرگسالان اهمیت دارد. اما عرف بیشتر جوامع این است که جان اطفال، ارزش بیشتری دارد. با وجودی که از لحاظ انسانی، درمان کودکان و بزرگسالان اهمیت و ارزش یکسانی دارد. ولی درمان روی کودکان حساسیت های بیشتری دارد. ضمن حساسیت بالای کار بالینی برای افراد در سنین کودکی، لازم است. پرستاران یک جامعه کاملا با روند درمان و نجات جان کودکان آشنا باشند. از این رو دانشجویان رشته پرستاری چه در مقطع کارشناسی و چه در مقاطع بالاتر. واحدهای مربوط به اطفال را می‌گذرانند.

معمولا بخش قابل توجهی از جزوه پرستاری، جزوه دروس مرتبط با اطفال است. اگر برای گرایش پرستاری اطفال درس می‌خوانید. لازم است بدانید که دروس مرتبط با اطفال، در کنکور ارشد، ضریب ۴ دارند. پس بهتر است هر چه سریع‌تر، جزوات مربوط به این بخش را تهیه کنید.

جزوه آمار حیاتی

درس آمار، علیرغم تصور بچه های پرستاری، نقش مهمی در سال های تحصیل و همچنین سال های فعالیت آنها در بیمارستان ایفا می‌کند. آمار حیاتی با جان انسان ها سر و کار دارد و از این جهت اهمیت بسیاری دارد. به علاوه در این دو سال اخیر که جهان با ویروس منحوس کرونا درگیر است، آمار حیاتی نقش مهمی در نظام سلامت کشورها دارد. جزوه آمار حیاتی به صورت زیر  مجموعه ای از جزوه پرستاری، برای علاقه مندان در دسترس است.

جزوه تداخلات دارویی

با توجه به اینکه مراقبت و نگهداری از بیمار، وظیفه پرستاران است، این عزیزان باید کاملا با تداخلات دارویی آشنا باشند. تخصص در زمینه داروشناسی، تداخلات و ممنوعیت های دارویی، بخشی از پرستار بودن است. پرستار باید بداند که استفاده همزمان از کدام داروها، خطرناک است و در مورد کدام داروها، خطری برای بیمار به وجود نمی‌آید. برای یادگیری در این زمینه، دانشجوی پرستاری باید کتاب های زیادی بخواند اما می‌تواند به جای سردرگمی بین منابع متعدد، جزوه های این درس را از بین زیر مجموعه های مختلف جزوه پرستاری انتخاب کند.

معاینه بالینی به همراه شرح حال‌گیری

جزوه پرستاری داخلی جراحی ها

جزوات مرتبط با درس های پرستاری داخلی جراحی، خود، یک گروه عمده محسوب می‌شوند. بخش عمده ای از جزوه پرستاری را، قسمت های مربوط به کتاب برونر تشکیل می‌دهند. دانشجویان پرستاری به خوبی با رفرنس های برونر آشنا هستند. زیرا کتابی که بیشترین استفاده را برای پرستاران جوان دارد. کتاب پرستاری داخلی جراحی برونر می‌باشد. جلدهای مختلف کتاب برونر برای جراحی بخش های مختلف بدن، تالیف شده است.

معمولا در جزوه پرستاری، هر بخش به صورت مجزا، به رشته تحریر درآمده. شامل جزوه پرستاری داخلی جراحی قلب، پرستاری داخلی جراحی گوش و حلق و بینی، پرستاری داخلی جراحی چشم، کلیه و مجاری ادراری و… . این قسمت ها در جزوه پرستاری، بیشتر از همه اهمیت دارد. چون نه تنها دانشجو در تمامی سال های تحصیل خود دائما با این مباحث سروکار دارد بلکه برای کنکور کارشناسی ارشد پرستاری، این درس های مرتبط با جراحی، بیشترین ضریب تاثیر را دارد.

به علاوه نقش یک پرستار در مراقبت های حین و پس از جراحی، بیشتر از زمان هایی است که وضع بیمار نرمال می‌باشد. پس در نهایت نتیجه می‌گیریم که جزوات پرستاری داخلی جراحی ها، بسیار حائز اهمیت هستند.

هر سال جزوات متعددی برای دروس مقطع کارشناسی پرستاری، کارشناسی ارشد پرستاری و دکتری پرستاری، تالیف می‌شوند. و تعدادی از آنها حتی به صورت سراسری به چاپ می‌رسند. سرفصل ها و بخش بندی های جزوه های مختلف، متفاوت است اما محتوای همه آنها به صورت کلی یکسان است. شما باید به دنبال جزوه ای باشید که به راحت ترین شکل ممکن، مطالب را به شما انتقال دهد.