تشخیص و درمان بیماری کلیوی عنوان مقاله ما است. در این مقاله به علت نارسایی و از کارافتادن کلیه ها و روش های درمان آن می پردازیم.

این مقاله در ادامه ی مقالات سایت آموزش پرستاری ارائه می گردد.

هر کدام از ما در بدن دو کلیه داریم که در پهلوها و در محل اتصال دنده به ستون فقرات قرار دارند و نقش اصلی آنها  دفع مواد سمی غیر قابل استفاده به صورت ادرار از بدن می باشد. و وظیفه دیگر کلیه ها تولید گلبولهای قرمز و تنظیم الکترولیت ها از قبیل کلسیم و پتاسیم است.

تشخیص بیماری کلیوی

اگر به هر علتی کلیه ها درست کار نکنند و عمل تصفیه خونرا انجام ندهند باید به پزشک مختصص مراجعه کرد پزشک سابقه بیمار را به طور کامل بررسی می‌کند. و بعد از معاینه دقیق، آزمایش خون و ادرار را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تجویز می کند.

در مراحل شروع کم کاری کلیه ممکن است کاملاً بدون هیچ نشانه ای باشد و زمانی که عملکرد کلیه حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد علائم نارسائی که به علت جمع شدن مواد سمی در بدن است خود را نشان می دهد

در مقاله بیماریهای کلیه چیست به این علائم اشاره کردیم.

علت نارسایی و از کارافتادن کلیه ها

  • دیابت کنترل نشده
  • فشار خون بالا
  • بیماری های التهابی سلول های تصفیه کننده خون
  • سنگ های کلیه بزرگ که باعث انسداد می شود
  • مصرف داروهای مخدر ( هروئین)

بنابراین توصیه می شود افرادی که مبتلا به دیابت و فشارخون هستند جهت جلوگیری از ابتلا به نارسائی کلیه بیماری شان را جدی بگیرند و به صورت مداوم و منظم چکاب داشته باشند.

درمان بیماری کلیه

برخی بیماری‌های کلیوی  با تشخیص به موقعه سریع در مان می شود، برای مثال عفونت کلیه و سنگ کلیه غالباً سریع درمان می‌شود. اما اگر درمان به موقع شروع نشود و پیشرفت کند باعث از کار افتادگی کلیه می گردد که درمان آن سخت تر و نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه دارد.

انواع دیالیز

۱- همودیالیز

در این روش تصفیه خون را طریق فیستول دست و توسط ماشین انجام می شود و خون شما از طریق فیستول وارد دستگاه شده و مواد زائد آن توسط دستگاه جذب می شود و پس از تمیز شدن به بدن شما برگردانده می شود. این روش بهترین و مؤثرترین نوع دیالیز است.

تشخیص و درمان بیماری کلیوی

تشخیص و درمان بیماری کلیوی

۲- روش دیالیز صفاقی

دیالیز از طریق صفاق داخل شکم انجام می شود.

روش دیالیز صفاقی

روش دیالیز صفاقی

بهترین و مؤثرترین روش همان همودیالیز می باشد.

افت فشارخون، عفونت و حساسیت به مایع دیالیز از عوارض احتمالی دیالیز می باشد.