طب سوزنی عنوان مقاله می باشد. در این مقاله با تعریف و فلسفه طب سوزنی و همچنین مفهوم Chi در این روش درمانی آشنا می شوید.

این مقاله در ادامه ی مقالات سایت آموزش پرستاری ارائه می گردد.

مطالعه ی این مقاله را در راستای مقالات پرستاری طب سنتی، طب سنتی ایرانی و انواع روش های درمانی طب سنتی، داروهای گیاهی چیست، زالو درمانی و کاربردهای پزشکی برای زالو درمانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

طب سوزنی یک روش مبتنی بر داروهای باستانی چینی برای معالجه انواع بیماری با ایجاد نقاط خاص با سوزن بر روی پوست است. مطالعات بیشماری که توسط دانشمندان در اروپا و ایالات متحده انجام شده است، نشان داده اند که طب سوزنی حداقل در حد متوسط در درمان درد و حالت تهوع مؤثر است. 

تعریف

متخصصین طب سنتی شرقی، طب سوزنی را اینگونه توضیح می دهند؛ طب سوزنی روشی با حداقل تهاجمی برای تحریک مناطق غنی از عصب بر روی سطح پوست به منظور تأثیرگذاری بر بافت ها، غده، اندام ها و عملکردهای مختلف بدن است.

هر سوزن در این روش درمانی در محل درج جراحتی جزئی ایجاد می کند، اگرچه به صورت جزئی ایجاد درد می کند، اما به اندازه کافی است که بتواند یک سیگنال درد ایجاد کند تا بدن بتواند پاسخ دهد.”این پاسخ شامل تحریک سیستم ایمنی بدن، ترویج گردش خون در منطقه، بهبود زخم ها و تعدیل درد است.” تحقیقات معاصر در مورد طب سوزنی عمدتا به این نظریه متکی است.

طب سوزنی
طب سوزنی

فلسفه طب چینی

این روش درمانی باستانی چینی ریشه در این عقیده دارد که هر کس دارای یک نیروی انرژی به نام Chi (چی) است، هنگامی که چی مسدود شده یا نامتعادل است، بدن شما ممکن است با درد و بیماری واکنش نشان دهد. در طب سنتی کانال های Chi را با عنوان نصف النهار می شناسند. و متخصصین طب سوزنی با قرار دادن سوزن های بسیار نازک در نقاط خاص در نصف النهارهای بدن بیمار، این کانال ها را آزاد می کنند.

همچنین گفته شده است که سوزن های این طب باعث آزاد شدن اندروفین ها به جریان خون می شود. به عبارت ساده تر، اندورفین ها تسکین دهنده درد طبیعی بدن هستند. به همین ترتیب، آزادی آنها درک بیمار از درد را کاهش می دهد.

مفهوم Chi

در حالت از Chi به عنوان عملکرد داخلی طبیعی بدن یاد می کنند. گاهی اوقات وقتی احساس استرس یا اضطراب می کنید بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستید. وقتی آرام و سالم هستید، بدن شما نیز از نظر جسمی آن را منعکس می کند. از این گذشته روحیه، سلامت روانی و بهزیستی عمومی بر سلامت جسمی شما تأثیر می گذارد. بنابراین، هدف طب سوزنی کمک به مردم در دستیابی به تعادل، یا چی، و در نتیجه، تسکین بسیاری از بیماری ها است. 

Is Acupuncture the Miracle Remedy for Everything?