آموزش پرستاری بیماری های عفونی عنوان مقاله ی ما است. در این مقاله به تعریفی از اپیدمیولوژی و چند بیماری مهم عفونی می پردازیم.

این مقاله در ادامه ی مقالات سایت آموزش پرستاری ارائه می گردد.

اپیدمیولوژی توزیع و منبع بیماری در یک جمعیت را بررسی می کند. درک اپیدمیولوژی و انتقال بیماری برای مراقبت از پرستاری بسیار مهم است.

انتقال بیماری های عفونی به سه مؤلفه نیاز دارد

یک عامل (ویروس ، باکتری ، انگل یا میکروب)، میزبان آسیب پذیر و محیط مناسب سه مولفه ی مورد نیاز است. گسترش بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم یا از طریق روش های غیرمستقیم (قطرات موجود در هوا ، بردارها ، فومیت ها ، آب یا غذا) اتفاق بیفتد.

مداخله می تواند با حمله به عامل (مثلاً استفاده از میکروبی کش ها) ، تغییر محیط (مثلاً تهیه اتاق های فشار منفی) یا تقویت میزبان (به عنوان مثال واکسیناسیون) رخ دهد.

آموزش پرستاری بیماری های عفونی

آموزش پرستاری بیماری های عفونی

سه میکروب از نظر اپیدمیولوژیکی مهم عبارتند از

SARS (سندرم تنفسی حاد شدید)، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و کلستریدیوم دیفیسیل (C. difficile) است. مورد اول یک بیماری زا در حال ظهور است و دو مورد دوم عوامل موجود هستند که به جهتی جهش یافته اند که نسبت به درمان های استاندارد خود مقاوم هستند.

برای SARS ، اقدامات کنترل شامل غربالگری برای موارد احتمالی و اقدامات احتیاطی مناسب تریاژ ، تنفسی و مانع در داخل مراکز بهداشتی درمانی و جداسازی داوطلبانه در جامعه برای مخاطبین یا کارکنان بهداشتی است که علائم نشان می دهند.

اقدامات کنترل برای MRSA شامل غربالگری ضایعات بیمار ، ایزوله کردن یا گروهی از بیماران که قبلاً آلوده شده اند ، پوشاندن زخم ها با پانسمان غیرقابل نفوذ، درمان کارمندان و حامل های بیمار با آنتی بیوتیک ها و اقدامات بهداشتی بهتر است.

اقدامات کنترل برای کنترل C. difficile اقدامات کنترل شامل توجه دقیق به بهداشت کلینیک ، ضد عفونی کردن با استفاده از سفید کننده و جداسازی بیماران آلوده است.

منبع:

Nurses and the Control of Infectious Disease. Understanding Epidemiology and Disease Transmission Is Vital to Nursing Care