طب سنتی ایرانی عنوان مقاله می باشد. درمقاله به خصوصیات طب ایرانی و اصول درمان بیماری در طب سنتی پرداخته شده است.

این مقاله در ادامه ی مقالات سایت آموزش پرستاری و پرستاری طب سنتی خدمت شما ارائه می شود.

یکی از مکاتب طبی دنیا طب ایرانی می باشد، که دارای تاریخچه ده هزارساله می باشد. و برخلاف نامش که دارای پسوند سنتی است کاملا علمی و منطبق بر تجربه است. اصل و مبنا طب سنتی سبک زندگی صحیح می باشد و در واقع حفظ سلامتی بر درمان بیماری ارجحیت دارد. کتاب قانون شیخ الرئیس ابوعلی سینا بزرگترین منبع مورد استفاده در طب سنتی در سرتاسر دنیا است. در کتاب قانون طب را این گونه تعریف می کند:” طب علمی برای شناخت احوال بدن انسان است و در واقع شناخت آنچه منجر به سلامتی و بیماری می شود است تا در نتیجه آن صحت و سلامتی موجود حفظ شود و در صورت بروز بیماری، سلامتی به بدن برگردانده شود. بنابراین اولین وظیفه یک پزشک در طب ایرانی حفظ تندرستی و پیشگیری از بیماری است.

خصوصیات طب ایرانی

کل نگر بودن مشخصه بارز طب ایرانی است، به عبارت ساده تر در طب ایرانی برای تشخیص نوع بیماری سلامتی تمامی بخش‌های بدن، ژنتیک، شرایط زندگی، ویژیگی‌های روحی، شرایط سنی، جغرافیایی و… مورد بررسی قرار می گیرد. و پس از یافتن عامل برهم زننده تعادل و توازن جسمی روشهای درمانی تجویز می گردد.

طب سنتی ایرانی
طب سنتی ایرانی

اصول درمان بیماری در طب سنتی

۱. اصلاح سبک زندگی و به ویژه تغذیه فرد

۲. درمان دارویی

۳. اعمال عملی مانند ماساژ

۴. دارو درمانی

رژیم درمانی

طی قرن ها، انسان از یک رژیم غذایی ساده متشکل از گوشت، میوه، سبزیجات و غلات عبور کرده است و به رژیم غذایی سرشار از چربی ها، روغن ها و کربوهیدرات های پیچیده رسیده است. کمبود عناصر غذایی در جامعه امروزی به مشکلی بزرگ تبدیل شده است که منجر به برخی بیماری های مزمن می شود. بسیاری از رویکردهای غذایی و گیاهی سعی در ایجاد تعادل در رفاه تغذیه ای بدن دارند. رویکردهای غذایی و گیاهی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مکمل های غذایی
  • داروی گیاهی
  • تغذیه / رژیم غذایی

۲-ماساژ درمانی

ماساژ درمانی (به انگلیسی Massage therapy) یکی از روشهای رایج درمانی در طب سنتی ایران می باشد. برای درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی، گوارشی، سردردها، رفع استرس و افسردگی، بهبودی جریان خون و افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها و بهبودی ده ها بیماری دیگر از آن استفاده می شود.

انواع روش های ماساژ درمانی
  • ایروودا
  • یومیهو
  • تای ماساژ
  • ماساژهای آرام بخش
  • ماساژهای زیبایی

Types of Complementary and Alternative Medicine