در این مقاله با عنوان مراقبت های بهداشت باروری به بررسی اهمیت تغذیه در طی دوران بارداری و توصیه های پرستاران در این حوزه می پردازیم. امید داریم مفید واقع شود.

این مقاله در ادامه ی مقالات آموزش پرستاری و بهداشت باروری آمده است.

مقدمه

اهمیت تغذیه برای مادران و جنین به اندازه ای است که حتی توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری مادران باید به تغذیه خود اهمیت دهند و در انتخاب مواد غذایی خود دقت کنند. سیگار نکشید و یا در محیط آن قرار نگیرید، نوشیدنی الکلی استفاده نکنید و استراحت کنید. در اینجا نکاتی در مورد تغذیه را متذکر می شویم، که می تواند به پیشرفت ایمن و سالم در دوران بارداری کمک کند.    

مصرف ویتامین

زمانی که به فکر باردار شدن هستید شروع به مصرف ویتامین های دوران بارداری کنید. طناب عصبی کودک شما، که شامل مغز و نخاع می باشد، در اولین ماه بارداری ایجاد می شود، بنابراین مهم است که از همان ابتدا مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک، کلسیم و آهن دریافت کنید .   

ویتامین های قبل از تولد در بیشتر فروشگاه های دارویی از طریق پیشخوان در دسترس هستند، یا می توانید آنها را با تجویز پزشک خود دریافت کنید. اگربه مصرف این داروها حساسیت دارید می توانید شب هنگام یا با یک میان وعده سبک مصرف کنید. 

مراقبت های بهداشت باروری
مراقبت های بهداشت باروری

مصرف ماهی

در طی تحقیقاتی در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۲۰۰۰ کودک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیقات نشان داد که جوانانی که مادرانشان در دوران بارداری از ماهی بیشتری استفاده کرده اند نسبت به جوانانی که مادران آنها ماهی نمی خورند ، ضریب هوشی بالاتری دارند و همچنین از مهارت های حرکتی و ارتباطی بهتری برخوردار هستند. دانشمندان می گویند دلیل این امر وجود امگا ۳ در ماهی است که یک ماده مغذی برای رشد مغز است.  توجه کنید برخی از انواع ماهی ها حاوی جیوه هستند که می تواند برای نوزادان و بزرگسالان سمی باشد.     

پزشکان و پرستاران مراقبتهای بهداشتی توصیه می کنند زنان باردار تن ماهی، میگو، ماهی سالمون یا گربه ماهی مورد استفاده قرار دهند و از مصرف ماهی های شمشیری، کوسه ماهی، شاه ماهی و خال ماهی که دارای جیوه ی زیادی هستند، خودداری کنید.

تحقیق در مورد داروهای مصرفی

قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه، مکمل یا داروهای طبیعی با پزشک یا ماما مشورت کنید. حتی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن نیز باید اجتناب شود. مطالعات نشان می دهد که این داروها خطر سقط جنین و آسیب عروق خونی جنین را افزایش می دهند.    

۲۳ Tips for a Healthy Pregnancy