عنوان مقاله ی ما تکنیک های شعر درمانی می باشد، که در آن به بررسی سه مولفه مورد استفاده در شعر درمانی از جمله تجویز، خلاق و نمادین می پردازیم.

این مقاله در ادامه ی مقالات سایت در حوزه ی مباحث آموزش پرستاری، شعر درمانی و کاربرد شعر درمانی خدمتتان ارائه می گردد.

شعر درمانی توسط صدها متخصص، از جمله روانشناسان، روانپزشکان، مشاوران، مددکاران اجتماعی، مربیان و کتابداران در سطح بین المللی مورد آزمایش قرار گرفته و امروزه با موفقیت در تعدادی از مدارس، کتابخانه ها، بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و مؤسسات با جمعیت های مختلف از جمله کودکان، نوجوانان و سالمندان مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنیک های استفاده شده

چند مدل مختلف از شعر درمانی وجود دارد، اما محبوب ترین و پرمصرف ترین آن، مدل معرفی شده توسط نیکلاس ماززا است. مطابق این مدل، شعر درمانی شامل سه مؤلفه اصلی است: گیرنده / تجویز، بیان / خلاق، و نمادین / تشریفات.

  مؤلفه تجویز

در مؤلفه پذیرش / تجویز، درمانگر شعری یا قطعه ای از ادبیات را معرفی کرده و فرد بیمار را به خواندن و درک شعر تشویق می کند تا در نهایت فرد واکنش نشان دهد. مطالب منتخب معمولاً توسط پزشک یا شخص در حال درمان با صدای بلند خوانده می شود تا لحن و ریتم شعر کاملاً تجربه شود. در حالی که شعر خوانده می شود، درمانگر واکنش های کلامی و غیر کلامی فرد را بررسی می کند و این واکنش ها عموماً پس از خواندن با سؤالاتی از قبیل: “من متوجه شدم که هنگام خواندن شعر لبخند می زنید، می توانید دلیلش را به من بگویید؟” “آیا خط خاصی در شعر وجود دارد که شما را آن را لمس کنید؟” “این شعر چه احساسی در شما رقم می زند؟” کاوش می شود.

مؤلفه خلاق

مولفه خلاق شامل استفاده از نوشتن شعر، نامه، و نوشته های مجله به منظور ارزیابی و درمان می باشد. روند نوشتن می تواند هم محرمانه و هم قدرتمند باشد، غالباً عواطف مسدود شده یا خاطرات مدفون را آزاد می کند و به نگرانی ها و نقاط قوت شخص می پردازد. بعضی افراد ممکن است در توانایی نوشتن خلاقانه خود شک داشته باشند، اما درمانگران می توانند با توضیح اینکه نیازی به استفاده از قافیه یا ساختار خاصی ندارند، به بیماران اعتماد به نفس بدهند. 

نوشتن نامه، یکی دیگر از ابزارهای درمانی مؤثر است. یک تمرین شامل نوشتن نامه به شخصیت شعری است که در درمان خوانده می شود. این نامه ممکن است شامل اظهارات تأیید یا عدم تأیید باشد و این روند می تواند واکنشهای اولیه فرد را در مورد شعر روشن کند. 

تکنیک های شعر درمانی
تکنیک های شعر درمانی

مؤلفه تشریفات

جزء نمادین / تشریفاتی شامل استفاده از استعاره، داستان سرایی، و آداب و رسوم به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات است. استعاره ها، که اساساً نماد هستند، می توانند به افراد کمک کنند تا احساسات و تجربیات پیچیده را به روشی مختصر و در عین حال عمیق توضیح دهند. مناسک به ویژه برای کمک به کسانی که تجربه ی از دست دادن یا پایان، از جمله طلاق یا مرگ یک دوست عزیز را دارند، برای کمک به احساسات فرد بیمار در مورد آن رویداد کمک کنند.  برای مثال نوشتن و سپس سوزاندن نامه برای شخصی که ناگهان درگذشته، ممکن است یک گام مفید در روند پذیرش و مقابله با اندوه باشد.

Poetry Therapy