تفاوت متخصص بیهوشی با پرستار بیهوشی عنوان مقاله ماست. که شما را با تفاوت های این دو حرفه از نظر عملکرد، وظایف و حقوق آشنا می کند.

این مقاله در ادامه ی مقالات پرستار بیهوشی، ماما پرستار، بیماریهای عفونی پرستاری، خطرات محیطی در پرستاری و خطر انواع هپاتیت و پرستاری آمده است.

از نظر تحصیلات

متخصص بیهوشی یک پزشک متخصص در بیهوشی است در حالی که دومی یک پرستار است که بعد از اتمام تحصیل در رشته پرستاری، چند سال دیگر تحصیل کرده و حداقل یک مدرک کارشناسی ارشد با تمرکز بر بیهوشی کسب کرده اند. آموزش بالینی گسترده ای را پشت سر گذاشته اند و یک آزمون صدور گواهینامه (که توسط هیئت های ملی صدور گواهینامه و بازآزمایی متخصصان بیهوشی پرستار تصویب شده است) را گذرانده اند. متخصصین بیهوشی حدود ۱۲ سال، در حالی که CRNA در کل حدود ۶-۷ تحصیل می کنند.

از نظر عملکرد و وظایف

اقدامات و وظایف متخصصان بیهوشی و CRNA متفاوت از هم نیست. وظایف هردو آنها قبل و بعد از عمل جراحی؛

  • ارزیابی بیمار قبل از عمل
  • کنترل علائم حیاتی بیمار از جمله میزان تنفس ، ضربان نبض ، فشار خون و احساس درد بعد از اتمام عمل
  • کنترل و تحت نظر گرفتن بیمار بعد از عمل از نظر عوارض بیهوشی
تفاوت متخصص بیهوشی با پرستار بیهوشی
تفاوت متخصص بیهوشی با پرستار بیهوشی

از نظر حقوق

در بین رشته های پرستاری متخصصین بیهوشی پرستاری سطح درآمد بالایی دارند (تقربا دو برابر). و در این میان یک متخصص بیهوشی حقوق بسیار بالاتری نسبت به متخصص بیهوشی پرستاری دارد. پزشک بیهوشی سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰۰۰۰ دلار درآمد دارد ولی CRNA یا متخصص بیهوشی پرستار سالانه ۱۳۰،۰۰۰ تا ۱۸۰،۰۰۰دلار حقوق دریافت می کند.

جنبه مشترک هر دو
  • استرس زا بودن هر دو شغل
  • طولانی بودن ساعات کار در اتاق عمل
  • عکس العمل سریع و هوشیارانه متخصص بیهوشی در اتاق عمل، به دلیل در خطر بودن زندگی بیمار 

خلاصه کلام

متخصصان بیهوشی پزشکانی هستند که در رشته پزشکی تحصیل کرده و در زمینه بیهوشی تخصص گرفته اند. متخصص بیهوشی پرستاری (CRNA) پرستارانی هستند که رشته یپرستاری را تمام کرده و مدرک کارشناسی ارشد دریافت نموده اند.

How to Become a Certified Registered Nurse Anesthetist