همه چیز درباره پرستاری و بهداشت محیط:

یکی از رشته های مرتبط با سلامت، پرستاری و بهداشت محیط است. که رشته ای به مراتب نوپا در سراسر جهان می باشد. در ابتدا فعالیت های آموزشی و پژوهشی این بخش به صورت مشترک با گروه بهداشت و علوم پزشکی انجام می گرفت. زیرشاخه بهداشت محیط به بررسی مباحث متعدد و متفاوت نظیر بهداشت آب و فاضلاب، آلودگی هوا، بهداشت مواد غذایی و .. نیز اهتمام ویژه ای دارد.

لازم به ذکر است بدانید این رشته به ارائه راهکارهایی می پردازد. که در ارتقای سلامت انسان نقش فوق العاده ای دارد. در پاره ای از اوقات برخی عوامل و عناصر سلامت انسان را به خطر می اندازد که مهمترین آنها آب، هوا، مواد غذایی و .. است. از این رو متخصصین در پی ارائه روش ها و راهکارهای موثر برای پیشگیری و کنترل این عارضه هستند.

اهمیت پرستاری و بهداشت محیط:

با توجه به اینکه رشته پرستاری و بهداشت محیط ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از این رو، بهداشت محیط به شناسایی، ارزیابی، اصلاح مشکلات و معضلات زیستی گفته می شود که بر بهداشت عمومی تاثیر شگرفی دارد. فردی که در این حیطه تحصیل مشغول به تحصیل است باید فردی مسئولیت پذیر و دلسوز باشد تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

مطالعات نشان می دهد کاهش مشکلات زیست محیطی می تواند در حفظ سلامت انسان تاثیرگذار باشد. به همین سبب دانش آموختگان این رشته باید ضمن تحصیل، از مهارت ها و آموزش های لازم در این زمینه بهره مند شوند.

پرستاری و بهداشت محیط
نکات مهم پیرامون پرستاری و بهداشت محیط:

شایان ذکر است بدانید دانشجویان پرستاری وبهداشت محیط  می توانند این رشته را در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند. افراد پس از اخذ این مدرک می توانند در مکان های متعدد نظیر وزارت بهداشت و درمان، سازمان های آب و فاضلاب، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و… مشغول کار و فعالیت شوند.

نکته قابل توجه این است که دانش آموختگان رشته پرستاری وبهداشت محیط  برخی وظایف را بر عهده دارند که عبارتند از:

·        بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی از مراکز و اماکن عمومی

·        مشارکت در شناسایی، تشخیص و کنترل بیماری ها

·        نظارت بر آزمایشگاه های آب و فاضلاب

·        کسب اطلاعات لازم پیرامون انواع مواد دارویی و غذایی

·        آشنایی کامل و دقیق با قوانین، دستورالعمل ها و مقررات مربوط به بهداشت محیط