اطلاع از فشار خون با آموزش پزشکی

برای آشنایی افراد و ارائه آموزش پزشکی در زمینه فشار خون برای جامعه ابتدا بایست در مورد فشار خون بدانید. دستگاه پمپاژ خون یعنی قلب، به وسیله سیاهرگ خون را دریافت کرده و از طریق سرخرگ آن را در سراسر بدن پخش می کند. خون به دیواره ی رگ ها فشار وارد می کند که به آن فشار خون می گویند. در این آموزش پزشکی به دو نوع غیر متعادل فشار، یعنی فشار خون بالا و فشار خون پایین اشاره می گردد.

اگر در اثر اشکال در عملکرد قلب، خون با فشار بیشتری پمپاژ گردد و یا رگ های خونی در اثر افزایش سن تنگ شده یا دچار رسوب چربی گردند. میزان فشار بر دیواره های خونی بیشتر از حد نرمال شده و به آن فشار خون بالا می گویند. اگر میزان پمپاژ خون کم بوده و میزان خون لازم در اختیار ارگان های بدن قرار نگیرد. فشار خون پایین گزارش می شود.

روش کنترل و توجه به درستی عملکرد سیستم گردش خون، به آموزش پزشکی نیاز دارد. و از آنجایی که این بیماری خاموش است. و خود را نشان نمی دهد، بهتر است که اگر سابقه بیماری در خانواده خود دارید. یا بالاتر از سی یا چهل سال دارید این بیماری را در خود چک کنید.

فشار خون

علائم فشار خون بالا و پایین

فشار خون را می توان با اندازه گیری توسط دستگاه، آموزش پزشکی و اطلاع در مورد علائم آن تشخیص داد. در دستگاه اندازه گیری فشار خون، دو عدد بالا و پایین نشانگر میزان فشار است. در حالت نرمال عدد ها بین دو بازه عددی ۹ روی ۶ و ۱۲ روی ۸ می باشد. اما اگر فشار خون، مداوم، پایین تر از حد ذکر شده باشد، فشار خون پایین و اگر بالاتر از حد ۱۲ روی ۹ باشد، باید برای درمان تحت معاینه و آموزش پزشکی و تغذیه ای قرار گرفت.

 این بیماری علائم ندارد اما در برخی موارد اگر سردرد مداوم داشتید. تاری دید و سرگیجه و درد پشت سر از جمله علائم فشار خون بالا بوده و سبکی سر، تاری دید، سرگیجه و بی حالی و سردی بدن از جمله علائم فشار خون پایین می باشد. با مطالعه در زمینه آموزش پزشکی که در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های شایع انجام می گیرد. می توانید با اصلاح سبک زندگی خود از بسیاری از بیماری ها بکاهید و جلوگیری نمایید.

درمان و پیشگیری فشار خون

برای درمان این بیماری باید ابتدا میزان مناسب دوز دارو، زیر نظر پزشک مصرف کرد و از خود درمانی پرهیز نمود. در کنار آن باید با آموزش پزشکی و ورزشی، فعالیت بدنی را با ورزش یا کار یا باغبانی و پیاده روی افزایش داد. تغذیه را اصلاح نمود و از خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین پرهیز کرد.

وزن تان را کاهش دهید و از نظر اعصاب بر خود مسلط باشید. و با گذشت به مدیریت خشم خود بپردازید.

فشار خون