صفر تا صد تغذیه و تغذیه درمانی:

در ابتدا لازم است بدانید تغذیه و تغذیه درمانی روش و راهکاری موثر برای درمان بیماری ها و علائم و عوارض مرتبط با آن به واسطه یک رژیم غذایی صحیح و اصولی است. این رژیم غذایی اغلب توسط پزشک متخصص طراحی و ارائه می شود. پیش از طراحی این رژیم باید به برخی موارد نظیر معاینه فیزیکی بیمار، معاینه عملکردی و پرونده بیمار توجه اساسی شود.

متخصصان تغذیه در مراکز درمانی ها، کلینیک ها، بیمارستان ها و … مشغول کار و فعالیت هستند. وظیفه اصلی این متخصصان طراحی و اصلاح عادات غذایی بیماران است.

اهمیت تغذیه و تغذیه درمانی:

لازم به ذکر است بدانید متخصصان تغذیه و تغذیه‌درمانی، تخصص و مهارت آنها اغلب در زمینه تغذیه، بهداشت عمومی، بهداشت جامعه و… است. این افراد به عنوان مشاوران مجرب در زمینه ارتقای سلامت جامعه نقش مهم و موثری ایفا می کنند.

چنانچه افراد در برنامه های غذایی و تغذیه خود دچار اختلالاتی شوند این متخصصان می توانند به اصلاح آنها اقدام نمایند. در پاره ای از اوقات افراد مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت و… هستند که در این صورت رژیم غذایی آنها باید کاملا سازماندهی شده و استاندارد و تحت نظر متخصص با تجربه باشد.

تغذیه

نکات مهم پیرامون تغذیه و تغذیه‌درمانی:

برای انتخاب متخصص تغذیه و تغذیه‌درمانی باید به افرادی مراجعه شود که دارای مدرک معتبر هستند. حداقل مدرک تحصیلی برای این افراد لیسانس تغذیه از دانشکده رژیم غذایی است. شایان ذکر است بدانید متخصصان تغذیه و تغذیه‌درمانی برخی اقدامات را می توانند انجام دهند که عبارتند از:

·        انجام ارزیابی بهداشتی بر روی بیماران

·        تدوین و طراحی برنامه های غذایی به منظور رسیدن به اهداف و اغراض بهداشتی و تغذیه ای

·        کمک به بیماران برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن

·        نظارت و کنترل روند درمان بیماری و جلوگیری از گسترش آن

·        حمایت و ایجاد انگیزه در بیمار در زمان عادت به سبک زندگی جدید

·        تنظیم برخی برنامه های تغذیه ای