در این مقاله با عنوان فواید ورزش برای مادران باردار با فواید فعالیت بدنی که می تواند راهی عالی برای داشتن سالم ترین و راحت ترین بارداری باشد، آشنا می شوید.

این مقاله درادامه مقالات آموزش پرستاری رهبران مراقبت های بهداشتی و ورزش در دوران بارداری ارائه می گردد.

ورزش کردن همیشه و در هر زمانی برای سلامتی مفید بوده است. ورزش کردن می تواند به صورت رفتن به کلاس یوگا، دوچرخه سواری یا دویدن و یا پیاده روی ساده باشد. آنچه که مهم است اگر در گذشته اهل ورزش نبوده اید، در طول دوران بارداری دلایل زیادی برای داشتن فعالیت بدنی وجود دارد که نباید از آن غافل شد. برای آگاهی از فواید ورزش در طول دوران بارداری با ما همراه باشید.

فواید ورزش در طول دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری نشان داده شده است:

  • بهبود خلق و خو: زنان باردار همیشه در معرض افسردگی قرار دارند. اما تحقیقات نشان داده است که ورزش در دوران بارداری باعث کاهش افسردگی می شود، و اندورفین آزاد شده در زمان ورزش ضمن کاهش استرس و اضطراب به بهبود خلق و خو کمک می کند.     
  • فشار خون پایین: در برخی مواقع فشار خون در دوران بارداری بالا می رود، اگر خیلی زیاد باشد می تواند نشانه هشدار پره اکلامپسی باشد. فعال ماندن مانند پیاده روی به طور منظم می تواند مانع از افزایش فشارخو شود. 
  • اهش خستگی: با ورزشکردن با خستگی مبارزه کنید. بسیاری از زنان را در سه ماهه اول و سه ماهه سوم باراری از خستگی رنج می برند. اگرچه به نظر می رسد پارادوکسیکال است و گاهی اوقات استراحت بیش از حد می تواند احساس ضعف بیشتری داشته باشد. بنابراین یک پیاده روی ساده یا کلاس یوگا را در طول دوران بارداری امتحان کنید. مطمئن باشید تفاوت زیادی در سطح انرژی شما ایجاد کند. 
  • درمان یبوست: بدن فعال روده ها را فعال نگه می دارد. برخی از خانمها با ۳۰ دقیقه پیاده روی می توانند مشکل یبوست خود را حل کند.
  • بهبود خواب: بسیاری از خانم های باردار از بی خوابی در این دوران شکایت می کنند. ولی زنانی که ورزش می کنند تا زمان به رختخواب رفتن بسیار پرانرژی هستند، خواب با کیفیتی دارند و با انرژی هم از خواب بیدار می شوند.
فواید ورزش برای مادران باردار
فواید ورزش برای مادران باردار

تاثیرات مثبت ورزش بر زایمان

  • کاهش عوارض بارداری: در ۲۰۱۷ نتایج یک مطالعه نشان داد؛ زنانی که در برنامه های تناسب اندام شرکت کرده بودند، کمتر به دیابت حاملگی مبتلا شده و احتمال ابتلا به سزارین غیر قابل برنامه ریزی نسبت به افرادی که ورزش نکرده اند، دارند.     
  • کاهش عوارض زایمان: زنان بارداری که سه بار در هفته ورزش می کنند در دوران بارداری وزن کمتری به دست آوردند و احتمال ابتلا به نوزادان ماکروزومیک (نوزاد بزرگ چثه) کمتر می شود. داشتن یک نوزاد سنگین به نوبه خود، می تواند منجر به عوارضی برای مادر و نوزاد در هنگام زایمان شود.     
  • بهبودی بعد از زایمان: هرچه میزان آمادگی جسمانی شما بیشتر شود، بعد از زایمان از نظر جسمی سریعتر بهبود می یابید، بعد از زایمان متناسب تر خواهید بود.

۱۳ Benefits of Exercise During Pregnancy